Avatar billede Calle5463 Forsker
24. september 2016 - 17:48 Der er 20 kommentarer

XAMPP

Jeg har installeret XAMPP på min bærbar, og "roder" med en hjemmeside i WordPress.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig, også at kunne sidde med min stationære og rode med de samme filer. Hvordan/hvad/hvor meget skal jeg flytte/installere/ændre for at få det til at virke - tænker jeg kan flytte/kopiere htdocs til Dropbox og installere XAMPP (og WordPress?) på min stationære.

Men hvad ellers? Hvor finder jeg evt. en vejledning - helst på dansk - for dummies?

(Jeg skal sfl. nok holde mig fra, at være på begge pc samtidig)
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. september 2016 - 17:50 #1
Jeg har i øvrigt til eget brug lavet følgende noter:

WordPress på egen PC

1. Installer virtuel server på pc XAMPP (WAMP, MAMP)
1-1. Googgle "XAMPP"
1-2. Efter download, lokaliser den downloadede fil
1-3. Dobbelt-klik på installationsfilen
1-4. Tryk yes, ok og next uden at ændre default-opsætning, slå dog "learn more" fra
1-5. Når install er færdig, tryk finish og lad den starte kontrolpanelet
1-6. Start Apache og MySQL
1-7. Gå i browserenog tast "locahost" = tilgår den virtuelle server via browseren
1-8. Tryk "phpMyAdmin"
1-9. Under "Databaseer, opret en ny database med navnet "wordpress"

2. Installer Wordpress
2-1. Google "wordpress dansk" og vælg da.wordpress.org
2-2. Download wordpress (zippet)
2-3. Gå i mappen med den downloadede fil
2-4. Pak filerne ud ic:/xammpp/htdocs og lad den vise filerne nå udpakningen er klar
2-5. Find og åben filen wp-config-sample
2-6-1. Find og udskift 'database_name_her' med 'wordpress'
2-6-2. Find og udskift 'username_here' med 'root'
2-6-3. Gem og luk filen
2-7. Så skal WP installeres via browseren, luk localhost/wordpress op i browseren
2-8. Tryk videre frem på "lad os komme igang"
2-9-1. Udfyld brugernavn med "root"
2-9-2. Udfyld (dvs slet) adgangskode
2-9-3. Tryk "Send" og "Start installation"
2-10. Udfyld sidetittel m.m. (FVF, Carl-Erik, Carlerik1, carl.erik.ravn@gmail.com)
2-11. Login! - og der er adgang til kontrolpanelet
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2016 - 19:55 #2
Jeg synes at det var oplagt at:
- have fuld test miljoe (XAMPP) paa bege PC
- have fuld udviklings miljoe (IDE) paa begge PC
- bruge et source control repo
- have IDE paa bege PC forbundet til samme repo
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. september 2016 - 21:27 #3
Hej Arne,

Det lyder oplagt når du skriver det, men hvad betyder det :-? (jeg er helt og aldeles amatør).
Men hvis det er til at bruge for sådan en som mig uden den store kædestrammereksamen, så er det hvad der skal til for at komme videre.
Går ud fra jeg lige skal Google IDE mv. for at finde downloads?
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 00:11 #4
Du kan lave en ftp server nemt med filezilla server hvor du laver en user som peger dirkte mod htdocs.
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 08:54 #5
Hmmm. Måske misforstår eller overser jeg det helt øjensynlige, men lige nu synes jeg ikke det her er for amatører. :-) Men, jeg har sat søndagen af til at å det løst, selvom solen sikkert skinner hele dagen og hundehvalpene er påtrængende og opmærksomhedskrævende.

XAMPP
Har søgt på nettet efter opsætningsvejledning til XAMPP, fundet en der så pålidelig ud - og går i stå allerede ved punktet "Brug ikke installer men udpak de zippede filer". Der er ingen zippede filer. Kun en installer!

Filezilla
Jeg har installeret en client (det vel nærmest en std. hvis man selv roder med hjemmesider)
Og nu har jeg også installeret en server og den giver følgende besked når den starter:
"FileZilla Server 0.9.59 beta
Copyright 2001-2016 by Tim Kosse (tim.kosse@filezilla-project.org)
https://filezilla-project.org/
Connecting to server 127.0.0.1:14147...
Connected, waiting for authentication
Logged on
You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router.
Warning: FTP over TLS is not enabled, users cannot securely log in."

Jeg har fulgt en vejledning (www.tweak.dk) indtil punktet "Forwarding eller åbning af porte i router". Det slutter meget enkelt ved forsøget på download af programmet Simple Port Forwarding - der sker ikke en hu..... f.. - sikkert fordi "vi" nu er på win10, og vejledningen er skrevet i 2014 ....

Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 10:26 #6
Har du teamviewer så er det nemere for mig at hjælpe dig. Hvis ik så har jeg en lille guide til det

1 Lav en port range som hedder 4000-4100
2 Setup passive mode med den port range
3 Lav en bruger til dig selv
4 Vær sikker på at port 21 er åben
5 Vær sikker på at den er tilladt i firewallen
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 11:41 #7
Tak Mads, lidt (meget! :-) ) hjælp vil være dejligt og påskønnet.

Jeg har sat den til at lytte til port 800, default er 21.(læste noget om blokering af porte med lavere nummer)
Max number of users = 0 (unlimited) kunne vel sættes til 2, da det kun er lille mig på to pc?

ad 1:
Hvor gør jeg det? (viser sikkert bare hvor uvidende jeg er)

ad 2:
I Passiv mode settings havde jeg sat den til 800-1000, men nu ændret det til 4000-4100 på din anbefaling.

ad 3:
Har oprettet en bruger og sharred en folder (placeringen på min dropbox)

ad 4:
Damn! Hvor ser jeg status på port 21?

ad 5:
Og den der firewall .....
Der er nu sat flueben ud for FileZilla server og i "privat" (går ikke ud fra den skal være offentlig) og FileZilla fremgår af listen for "Indgående regler"
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 11:53 #8
Hmmm
Den sagde:
"You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router.
Warning: FTP over TLS is not enabled, users cannot securely log in."

Nu har jeg sat flueben i "FTP over TLS", (og lavet et certificat) og så forsvandt advarslen:
"You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router."
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 12:20 #9
Har du husket at åbne port 4000-4100 husk at start skal være 4000 og end 4100 og at åbne standard porten for ftp 21 osv?
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 12:27 #10
Jeg har lige installeret TeamViewver
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 12:30 #11
Okay hvad er dit id og password Skriv det i privat besked hvis du kan
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 12:47 #12
Mads, jeg multitasker lige nu (laver frokost, pc, passer hundehvalpe, tømmer opvaskemaskine, og får gæster om 15 minutter .....

Er du ved pcen senere på eftermiddagen, så skal jeg i mellemtiden finde ud af at sende mit id og pw i pb ...
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 12:50 #13
Jeg kommer nok først på kl 6 pga jeg skal lave have arbejde her om 30 min. Hvis det er så kan du add mig på skype skype:lufehund :)
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 12:53 #14
jeg har ikke skype, men send mig lige en email på carl.erik.ravn (elefantnæse) gmail.com
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 12:57 #15
Okay :)
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 18:53 #16
Har du fået min email?
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 19:02 #17
Nope
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 19:09 #18
Vi er enig i at din email er carl.erik@gmail.com ik?
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. september 2016 - 19:13 #19
carl.erik.ravn@
Avatar billede Mads Juniormester
25. september 2016 - 19:15 #20
Nu har jeg sendt en email :)