Avatar billede mortenernst Juniormester
25. september 2016 - 21:40 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

blokeret loginforsøg

Både min kone og jeg er begyndt mindst et par gange om ugen at få mails fra google med følgende besked: "Google har netop forhindret en mindre sikker app i at få adgang til din Google-konto" og opfordrer os ved samme lejlighed til at kontrollere vores henholdsvise kontoer mv...
Man bliver jo altid lidt bekymret ved den slags henvendelser, og jeg vil forfærdeligt gerne kontrollere om alt er i orden og evt rette i eller slette den "mindre sikre app", men hvordan søren finder man ud af, hvor problemet opstår - hvilken app, man har installeret, som vil have adgang til ens google konto, og som samtidig kan kategoriseres som "mindre sikker" ???
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2016 - 22:20 #1
det er bare spam som vil lokke dig til at aktivere et farligt link.
google sender ikke mails til folk
Avatar billede bpb Seniormester
26. september 2016 - 06:59 #2
Enten ligger den mindre sikre app på jeres egen computer.

Skan computeren og fjern appen med et værktøj af den kraftige slags, f.eks. Malwarebytes Anti-Malware.  Gratis-versionen kan downloades fra https://www.malwarebytes.com/

Eller også ligger den mindre sikre app på en computer et andet sted i verden.

Sandsynligvis hos en hacker, som forsøger at kapre jeres konto, og bruge den til at sende spam, krypto-mails etc. uden at I opdager det.

Derfor:  Skift adgangskode på Google kontoen.

Hvis I har flere mail-konti, kan hackeren have fundet nogle af dem også.  Skift adgangskode på dem alle.

Vælg stærke adgangskoder.  (Lange og umulige at gætte  -  både store og små bogstaver, cifre, # + - etc.  Brug forskellige adgangskoder til forskellige konti.)

Google sender rutinemæssigt en mail til ejeren af en G-mail konto, når mistænkelig eller usædvanlig aktivitet detekteres.  Jeg har fået tre mails af den type fra Google i løbet af 2016.

De to første kom, efter at jeg havde logget ind på min G-mail konto fra to Linux distributioner, som jeg prøvekørte på en Windows computer.  Den sidste kom, efter at jeg havde tjekket min G-mail konto på en nyindkøbt mobiltelefon.

Alle tre mails siger noget i retning af:  Din Google-konto er lige blevet brugt til at logge ind via Firefox på Linux.

De slutter med:  Hvorfor sender vi dig dette?  Vi tager din sikkerhed meget alvorligt og vil gerne informere dig om vigtige handlinger på din konto.

Alle tre mails blev sendt både til G-mail kontoen og til den såkaldte genoprettelses-konto, altså den konto, som man har oplyst at kunne kontaktes på i tilfælde af problemer.

At også din hustru har fået de mails, som du omtaler, gør det derfor nærliggende at gætte på, at du valgte hendes mailkonto som genoprettelses-konto, dengang du oprettede din egen konto.  Det er der intet mystisk i.

I mit tilfælde var aktiviteterne usædvanlige, men tilsigtede og harmløse.

I din og din hustrus tilfælde er det min vurdering, at der er fare på færde.

Så  -  jeg er ked af at måtte sige det  -  men oplysningen fra Sidwave er en smule unøjagtig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2016 - 07:08 #3
En uddybning af bcp´s første linjer... - der kan være en helt "naturlig" forklaring.

Hvis I har en ældre mobiltelefon eller tablet, hvor kontoen har været oprettet, er det sandsynligvis den I har fået taget i brug igen.

Min søn har eks. en ældre Windows smartphone... (nåja, han har den ikke længere, men..), som virkede fint med gmail indtil for ca. 2 år siden. Så indførte Google en ny sikkerhedsforanstaltning, hvilket har medført advarslen i Google.

Så har I en mobil eller tablet, hvor mail ikke længere virker, er det altså den der driller jer. Løsningen er enten at slå mindre sikre apps til i kontoen - eller vælge at fjerne google-kontoen fra den gamle enhed.

Når I har tjekket det, og er helt sikre på ikke at have en gammel enhed i omløb (evt. solgt eller lånt ud), SÅ kan i begynde at gå i "trussel" stemning med bpb ;-)