Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 14:53 Der er 13 kommentarer

Kan man åbne og formatere en PC (win 10) der er låst med brugernavn?

Jeg har fået denne PC fra en der ikke kan huske sit password til at åbne med og som ikke ønsker denne PC længere pga alder.
Kan den genåbnes eller formateres uden man sit password?
Avatar billede Nina Forsker
26. september 2016 - 15:52 #1
Hej,

Det kan man godt hvis man smider windows 10 over på et USB, og booter den fra USB'et og installere nyt Windows.

Det formatere Computeren og fjerner passwordet.

Mvh. Nina
Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 16:01 #2
Hej Nina
Hvordan gør man så det, når den skal låses op før man kan komme videre i teksten :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2016 - 16:04 #3
Det lyder lidt som om det ikke er windows password der er glemt... - men hvad er det så for et password? - BIOS?
Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 16:09 #4
det er bruger-password.. der hvor der plejer være en gæstemulighed, men det er der ikke her.
Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 16:37 #5
altså... kan man lægge Windows 10 på et USB uden at låse computeren/brugeren op og hvordan gør man det?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2016 - 16:52 #6
Er computeren blevet opgraderet til Windows 10 gennem den gratis mulighed der var?
Med hensyn til den eksisterende installation, så burde man kunne overskrive disken med tilfældig data så den er helt tom, og så derfra installere en ny installation evt fra en usb pind hvor Windows ligger på.
Før i tiden brugte jeg Killdisk til overskrivning.
Den ligger på den cd med de mange værktøjer jeg har som hedder Hirens boot cd.
Du kan måske også finde koden. Det kan måske gøres med denne her:
https://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ (ligger også på Hirens)
Når systemet så er åbnet kan du fjerne password og starte forfra med at formatere.
Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 16:58 #7
ja jeg tror den er opdateret med det tilbud der var gratis.
Men det andet du nævner kan gøres udenom det? Så har jeg nok en Windows 7 jeg kan bruge midlertidigt derefter, hvis det er en mulighed..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2016 - 16:59 #8
Det er vel ikke nødvendigt ligefrem at slette harddisken, bare pga. utilgængeligt OS...

Men du har ret - du kan IKKE forberede noget på en PC, du ikke kan komme ind på.

Du skal selvfølgelig lave den bootbare USB stick på en PC der fungerer - og så boote på den PC du ikke kan komme ind på.
Avatar billede Sannedot Praktikant
26. september 2016 - 17:02 #9
jeg vil egentligt bare gerne starte med at delete / nulstille password. Derefter kan jeg slette en del manuelt.
Var det det du linkede til?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2016 - 17:10 #10
#9 Ja den er før blevet brugt herinde.
Har ikke selv brugt den dog, da jeg ikke selv har haft brug for den. (ikke kode på pc) :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2016 - 19:25 #11
Det er et glimrende værktøj - men jeg har ikke hørt om nogen der har haft held på en Win10... - jeg har selv brugt den på en del "yngre" operativsystemer. Men har du held med det, vil jeg gerne høre :-)

Den der ligger på Hirens Boot er ret gammel, og virker med garanti ikke.

Jeg synes, også af respekt for den tidligere ejer(s data), at du skal reinstallere Windows 10 helt. det er langt det letteste - du skal blot lave en bootbar USB-stick eller DVD med værktøjet på denne side: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Boot op på sticken og installer windows på ny. Har den været opgraderet tidligere, vil licensen også virke på en nyinstalleret maskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2016 - 19:39 #12
Ole har nok ret i at den ikke virker. Kan se på faq for den at den virker til og med Win 8.1 i 64 bit system.
Så jeg er enig i at forsøge forslag #11.
Måske du skal trykke med det samme på F12 for at vælge hvad du skal boote fra?
Kan du ikke få lov til at vælge, skal du i bios og slå "secure boot" fra så den vil starte op på dit installations medie. Det kan være delete eller F1, F2 tasten for at komme i bios.
Nogle bundkort sladrer om hvilken taste der gør de forskellige ting. Det ses i det første opstart billede.
26. september 2016 - 21:44 #13
Havde en ven der skulle skifte password da den ligepludselig ikke passede.
Fandt denne hjemmeside som virkede:
http://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-password-in-windows-10/