Avatar billede M.hjespersen Juniormester
26. september 2016 - 22:57 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Begynder bog om c#! CLR via C# ?

Hej.

jeg har helt ny inden for programmering, og har valgt at starte med c#.
Jeg har været igang med at læse c# 1 fra poul klausen, men syntes der manglede en del forklaring til de spørgsmål jeg blev efterladt med.

Jeg har læst c# i lidt under en måned, så er derfor på et meget lavt niveau men efter et spørgsmål jeg stillede på stackoverflow.com (en kode jeg ikke kunne finde fejlen i ) er jeg blevet opfordret til at læse CLR via C# 4th edition fra kapitel 4 og frem (til at starte med) der hvor jeg stadig er i tvivl er at de fleste reviews på nettet siger det ikke er en begynder bog, dog har jeg taget opfordringen lidt til mig siden ham der forslog den har meget høj reputation på stackoverflow og har programmeret i mindst 8 år af hvad jeg kan se. ( det skal siges jeg har sagt til ham, at jeg ikke har nogen erfaring men han ville stadig foreslå CLR via c#.)

Mit spørgsmål er derfor om nogle her kender bogen og hvad jeres mening er, siden bogen er omkring 900 sider, ville det være rart at være sikker inden jeg går igang. Eller er der nogle der har bedre forslag? mit formål er at lære om sproget C# og have forståelse for .Net
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 00:40 #1
Jeg har ikke laest bogen, men har hoert om den og om forfatteren - de er begge velkendte i .NET verdenen.

Baseret paa denne lidt overfladiske viden, saa vil jeg ikke anbefale den bog til dig. Det er mit indtryk at det er en fremragende bog til dem med noget C# erfaring som skal have en dybere forstaaelse af nogle ting. Men til en begynder og oven i koebet foerste sprog, saa tror jeg ikke paa den.

Hvem paa SO anbefalede den?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 02:15 #2
Spoergsmaalet maa vaere:

http://stackoverflow.com/questions/39469802/how-can-i-solve-input-string-was-not-in-correct-format

og brugeren will er ikke blandt de virkeligt kendte C# guruer paa SO (Jon Skeet, Marc Gravell, Hans Passant, Per Jared, Eric Lippert).

Og du burde nok fatte mistanke efter den her:

"I strongly suggest that book. I just viewed the table of contents on Amazon, you should start reading at ..."

Hvis han selv havde bogen, saa skulle han ikke laese indholsfortegnelsen hos Amazon!!
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
27. september 2016 - 09:33 #3
Det er lige præcis ham, og det kan du have ret i.
Jeg havde også på fornemmelsen at den ikke ligefrem var en tutorial, jeg må nok hellere finde noget nemmere at gå igang med. Har du nogle du kan foreslå ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 15:13 #4
Som begynder bog plejer jeg at anbefale boeger af en forfatter som er rigtig god til at skrive begynder boeger fremfor en forfatter som er rigtigt god til teknologien.

:-)

For programmeringssprog betyder det en som Ivor Horton eller Herbert Schildt.

Jeg kan dog ikke lige se at de har udgivet noget med C# for nylig. Saa maaske skal man kigge paa andre.

Wrox plejer at lave gode .NET boeger.

Saa maaske:

Beginning C# 6 Programming with Visual Studio 2015

men det ser godt nok ud som om den starter helttttttttttt fra bunden af.

Professional C# 6 and .NET Core 1.0

er paa et hoejere niveau - jeg har en 10 aar gammel udgave af den og det er en glimrende bog at laere C# fra *HVIS* man kender Java eller C++ i forvejen. Eller maaske som anden C# bog.

Har du checket hvad dit lokale folkebibliotek har eller hvad de kan skaffe hjem?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 15:15 #5
Bortset fra den 10 aar gamle udgave af Professional C# og en 20 aar gammel bog af Schildt om et andet sprog (C), saa har jeg ikke selv nogle af ovenstaaende boeger.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 15:17 #6
Generelt vil jeg anbefale:
1) en begynder bog
2) masser af hands on programmering
3) nogle boeger/gode net tutorials omkring specifikke emner
4) tungere boeger som Richter "CLR via C#" of Jon Skeet "C# in Depth"
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 15:20 #7
Du kunne muligvis ogsaa faa noget ud af at laese mine artikler om hvad der er tilfoejet til C# og .NET i hver version:

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnet20_cs2.html

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnet35_cs3.html

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnet40_cs4.html

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnet45_cs5.html

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnet46_cs6.html

Men det er ikke sikkert at du vil finde min skrivestil paedagogisk.
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
27. september 2016 - 17:00 #8
Jeg prøver at kigge lidt på det, jeg har ikke lige hørt biblioteket, da jeg tænker jeg bare finder den bedst mulige bog og bestiller den hjem. Du skal have mange tak for dine svar og hjælp :)!
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
27. september 2016 - 17:06 #9
Har så lige et sidste spørgsmål. Gør det nogen forskel om du smider et "svar" som jeg markere som løsning, eller om jeg bare markere alle dine svar, det gør vel det samme i sidste ende :)?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2016 - 17:21 #10
Siden Juni er alle indlaeg potentielle svar og kan godkendes som svar. Saa der er ingen grund til et formelt svar.

Du markerer bare alle de indlaeg som du synes har hjulpet dig som svar.
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
27. september 2016 - 17:25 #11
Tak igen :)