Avatar billede heyckendorff Praktikant
26. september 2016 - 23:43 Der er 4 kommentarer

Hvor er mine data?

Hej Alle

I disse tider hvor jeg bruger mere end en platform og hvor alle mulige tjenester og sociale netværk er vævet ind i hinanden, har jeg efterhånden totalt mistet overblikket over hvad der er forbundet med hvad og hvor mine data egentlig befinder sig.

Jeg har tit været ude for at billeder jeg tager med min telefon dukker op på mine andre enheder selv om jeg ikke synes jeg er logget på med f.eks. google på de pågældende enheder. Ting bliver uploadet til skyen og havner så pludselig steder hvor jeg ikke nødvendigvis har lyst til de skal havne.

Når jeg logger på f.eks. google er der alle mulige forskellige tjenester der er forbundne.....g-mail. Google Photos, Google Earth - Google Drev etc.
Mine forskellige kalendre synkronisere sig med alt muligt og jeg kan logge på Spotify og diverse apps med min Facebook. Men jeg kan ikke gennemskue om min Facebook venner så kan se jeg er logget på Spotify eller om jeg spiller Stickman Downhill.

Findes der en app der på grafisk overskuelig vis kan vise hvordan ens forskellige enheder, konti, sociale netværk etc. er forbudte med hinanden og hvor og med hvad man er logget på på sine forskellige enheder. Hvad kan ses hvor og hvorfor og af hvem?
Hvis ikke sådan en app findes burde nogle lave den.....jer er sikker på den vil blive et hit.

Med uoverskuelig hilsen

Werner

Og hvor befinder alle mine fotos sig rent fysisk? Ligger de på min telefon, mine tabs eller på min computer eller alle steder? Eller er de bare oppe i den udefinerbare sky.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 05:06 #1
nej, sådan en app findes ikke.

dine billeder taget med telefonene, ligger i en mappe der hedder DCIM (digital camera image) - den sku gerne være på roden af SD kortet.

dine billeder bliver ikke kopieret videre fra din telefon, medmindre du selv uploader dem, eller evt. har installeret en app som du har givet tilladelse til at den må håndtere dem.

pas på hvad du siger ja til, og hvilke apps du installerer.. :)
de fleste apps der giver du faktisk lov til at de må tage det hele, billeder og beskeder.

(det er bla sådan, at de mange nøgenbilleder, havner i andre folks hænder)
Avatar billede Nina Forsker
27. september 2016 - 08:17 #2
Du har altid mulighed for at slå det fra så den ikke uploader dine fotos automatisk, dette kan du gøre under Googles egen Photo app, så trykker du på indstillinger og kan slå "Backup" fra.

Jeg tror hvis du har brugt dit Google login på andre enheder f.eks til spil eller andet så fører den automatisk protokollerne videre på dine andre enheder med at uploade.

Det tager ikke lang tid at søge How to disable google backup, før du kan finde svar omkring din backup.

Så som Sidwave sagde, tænk lige over hvad der er du siger Ja til fordi så havner du i den her situation hvor du ikke rigtig har overblik over din fotos.

Mvh. Nina
Avatar billede wjens Guru
27. september 2016 - 12:04 #3
De mange tjenester vil gerne hjælpe os med alt muligt - og det er dejligt når vi kan bruge det. Omvendt betyder det også at informationer kan flyde skræmmende meget rundt, som du helt korrekt beskriver.

Lidt kan du gøre: Apps på mobilen er flittige til fiske dine data/fotos. Prøv under indstilinger at se hvilke rettigheder dine apps har til at se billeder, kontaktpersoner, kalender etc. På nyere telefoner (android fra version 6.x) kan du slå rettighederne til/fra så de kun har adgang til hvad du synes er ok, alternativt må du afinstallere.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
06. oktober 2016 - 21:54 #4
tak for indput.
Jeg er sådan set godt klar over at jeg kan slå deling og autoopload fra i de forskellige apps og programmer jeg bruger. Min pointe er lidt, at det har jeg ikke nødvendigvis lyst til. Det er jo smart at f.eks. fotos automatisk uploades til Google Photos og det er jo også smart at jeg kan logge på Spotify med min FB.
Mit pointe er at det ville være rigtig godt med en app der kunne vise hvordan alle ens forskellige konti var forbundet og hvor ens ting kunne ses og ikke ses.
Der er så mange ting man efterhånden har konto til og er forbundet med og det ville være rart hvis der fandtes en app der kunne anskueliggøre det.
Måske noget for en frisk app udvikler.