Avatar billede lisbaj Praktikant
27. september 2016 - 11:06 Der er 7 kommentarer

Stifinder mangler ikon for office filer og vil ikke åbne dem

Jeg skiftede til Windows 10 i foråret 2016.
Der er mange ting som driller os. Lige nu irriterer det at jeg ikke bare kan gå i stifinder som jeg plejer og så derfra åbne min fil som ofte er Excel / Word. Jeg skal først åbne Word og så derfra navigere til filen.
Jeg kan heller ikke se i stifinder på det lille ikon foran navnet om det er en Word eller Excel fil.
Jeg kan fx godt se ikonet for pdf filer samt .MOV, .jpg .one, .pst filer

Der har også været enorm mange printerproblemer med W 10.
Jeg savner rigtig mange steder at kunne 'højre klikke'
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2016 - 11:16 #1
find et dokument i stifinder, højreklik på det og vælg 'åbn med..' I den skal du så ned til 'andre indstillinger' og der finde frem til Word. Husk også at klikke i feltet 'brug altid denne app...' og så OK. Så skulle alle doc/docx filer. Tilsvarende finder du et regneark i stifinder, og åbn med / og pege den til excel.
Avatar billede lisbaj Praktikant
27. september 2016 - 11:56 #2
Hej claes57 !
TAK, men det har jeg prøvet mange gange, også at sætte 'flueben'.
Lige nu virker det i Word på den måde at filen åbner sig men der kommer ingen 'word' ikoner frem i stifinder efterfølgende

Når jeg vælger 'åben med ...' for Excel sker der intet, kun Excel programmet åbner men ingen mappe, hverken en ny tom eller min fra stifinder.
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2016 - 12:35 #3
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2016 - 12:37 #4
afinstallér office-pakken, genstart pc, og indlæs den igen. Det vil normalt tilknytte filtyper igen.
Avatar billede lisbaj Praktikant
27. september 2016 - 15:14 #5
TAK ebea...
har prøvet dit link, samt fulgt endnu et link vedr Windows 10, hvor jeg endte ud i 'kør' / 'cmd.exe'. så sad jeg fast, kunne ikke lige gennemskue disse ...
....
This will open an elevated command prompt window.

Now type the following commands one after the other and hit Enter:

cd /d %userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer attrib ?h iconcache_*.db del iconcache_*.db start explorer
Clear Thumbnail cache in Windows 10 ....
....
i dette link: http://www.thewindowsclub.com/rebuild-icon-clear-thumbnail-cache-windows-10

Jeg hedder: \Users\CBJ NY 3\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer.
hvad skal jeg slette og hvor meget skal jeg sætte ind i stien fra linket  ? og skal jeg begynde med 'cd/d' ???
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2016 - 15:53 #6
Hvis du følger det angivne (sletning af iconcache), så er det dine ikoner i mappen.
"....iconcache_32.db, iconcache_48.db, iconcache_96.db, iconcache_256.db, iconcache_1024.db, iconcache_1280.db, iconcache_1600.db, iconcache_1920.db, iconcache_2560.db, iconcache_exif.db, iconcache_idx.db, iconcache_sr.db, iconcache_wide.dd, iconcache_wide_alternate.db, etc."
Meningen er, at der skal genopbygges nogle nye ikoner, som de angiver i linket.

Men om det hjælper, er så et andet spørgsmål. Nogle er det lykkedes med, og andre ikke.

Men rent lavpraktisk, har du så prøvet, at anbringe en genvej til et af dine Office programmer, på Skrivebordet, fra mappen hvor de er installeret, og se om den så laver et korrekt ikon, og så genstarte di PC.
Ikke at det løser problemet med de mangler i Stifinder, men det giver en ide om, hvor problemet måske er relateret.

Ellers så prøv, som der er foreslået, at geninstallere Office på ny. Det er nok til sidst, det hurtigste.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2016 - 16:08 #7
men eller:  'kør' / 'cmd.exe'
det er højreklik på windowsikon i bund-venstre klik på 'kommandoprompt(som administrator)' og i det vindue skrive
cd /d %userprofile%\AppData\Loca... osv