Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 11:55 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

SSD vil ikke boote Win10

Hej eksperter

Jeg har netop formatteret min maskine, med en frisk kopi af Win10. Derudover har jeg en gammel Win7 liggende på en ordinær disk.

Problemet:

Jeg bruger ikke min gamle Win7 disk, så jeg tog den bare ud af maskinen, så jeg slipper for opstartende flash screen hvor jeg skal vælge mellem Win7 og Win10.

Så ville maskinen ikke boote. Fik besked om at indsætte et bootable medie.

Jeg forsøgte at ændre i BIOS opsætningen så Win 10 SSD disken både er primær disk og nummer ét i boot sekvensen. Det hjalp ikke.

Så satte jeg Win7 disken i maskinen igen, og ændrede denne til at være primær, og nummer ét i boot sekvensen. Nu er alting tilbage til status quo.

Men hvordan får jeg ændret så maskinen bootes fra Win10 SSD disken, så jeg kan slippe for Win7 disken?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 12:14 #1
Prøv under boot, at tappe, med fingeren på F12, så snart PC logoet viser sig.
Så skulle der komme en menu med boot valgmuligheder.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 12:16 #2
Ps. jeg går ud fra, at der kan bootes på SSD når der kun er den disk i computeren.
Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 12:26 #3
Den har jeg også prøvet. Det er godt nok F8 på min maskine. Men hvis jeg vælger SSD disken her, så får jeg besked om at der ikke kan bootes.

Hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg gætte på at Win10 installationen ikke ligger på SSD disken som jeg tror. Men det gør den.

For at svare på din PS, så har jeg en 3 disk i maskinen. Det er en 3 GB storage disk, men den har altid kun været slave, og den ligger sidste i disk rækkefølgen.
Avatar billede Nina Forsker
27. september 2016 - 12:28 #4
Når du booter fra windows 7, kan du så se om din SSD bliver registreret?

Jeg havde også problemer med at boote fra min SSD og der opdaterede jeg min BIOS så virkede det, så det kunne du jo prøve.
Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 12:34 #5
Ok en rettelse - Jeg kan faktisk godt boote fra SSD'en via F8/F12.

Så problemet opstår alene når Win7 disken ikke sidder i maskinen.

Nina -> Det prøver jeg lige.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2016 - 12:54 #6
Jeg synes det lyder som om du har kørt dual-boot.

I så fald, er der oprettet en grundlæggende boot-partition, og ud fra oplysningerne, ligger den nok på Win7 disken.

Boot partitionen er den der kommer og spørger, hvilket OS du vil boote op - og det henviser til SSD disken med win10

SSD disken er i sig selv dermed ikke bootbar, men det kan du sandsynligvis lave den.

Jeg tror det letteste vil være at fjerne win7 disken, og så boote på et Win10 medie (USB-stick eller DVD), og så bede den reparere den win10 installation den kan se.

Du kan også forsøge at finde en fil der hedder bootmgr (ingen filtype) og lægge den i roden af din SSD disk - men dette er ikke den korrekte måde at gøre det på, og jeg giver kun 20% chance for success.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 12:54 #7
Hvis en opdatering af bios ikke hjælper, kan du prøve, at boote op på SSD med windows 7 disken i. Gå ind i "msconfig" og se under boot. Hvis windows 7 står der,
kan du slette den og genstarte. Så skulle maskinen boote op på SSD.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. september 2016 - 13:06 #8
Prøv at trykke på FN+R i boksen skriv msconfig tryk ok vælg fanen opsart  så ser du øverst den windows der kører  hvis du vil vælge den ikke markerede windows (7)
(10)  Så genstart og vælg det Windows du vil bruge ! Brug FN+R  igen og slet den ikke markerede!
Avatar billede poko1 Ekspert
27. september 2016 - 13:23 #9
Der skulle stå vælg fanen Boot
Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 14:58 #10
Jeg prøvede først repair fra en Win10 boot USB. Det hjalp ikke.

Så prøvede jeg msconfig - boot. Her fjernede jeg Windows 7.

Det virkede således at jeg nu ikke længere får flash skærmen hvor jeg skal vælge mellem Win7 og Win10.

Burde jeg så nu kunne fjerne Win7 disken, og så regne med at maskinen loader fra SSD'en?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. september 2016 - 15:12 #11
Reelt ja hvis du ikke har installeret  Begge systemer  på HDD'en Hvis den kører på SSD er det jo ok.
Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 16:38 #12
Startede med at prøve at lave disk rangeringen om først.

Så SATA blev primær disk.

Men så kom problemet tilbage. Den vil ikke boote fra Win10 SSD disken når den sættes via BIOS. Den kan dog godt boote fra SSD'en hvis jeg specifikt vælger den via F8/F12 funktionen under startup.

En anden ting. Jeg tænker ikke det har nogen betydning, men gør det en forskel hvilken SATA port harddisken sidder i? Der er vel ikke noget med Master og Slave i den forbindelse?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. september 2016 - 16:55 #13
Jo den Harddik du skal boote på Skal være sat til Master "Master Boot Seqense"
Ellers skal under hvert Bootup jo vælge drev
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 17:21 #14
#12 Master-slave er kun på de gamle Ata HDD hvor der er jumper bag på disken.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 17:26 #15
Er der ikke i bios - ud over valg af boot rækkefølgen - en mulighed for hvilken HDD som skal boote først. Dvs. at hvis HDD står som 1ste val, kan det være, at SSD står som 2det valg således, at SSD skal flyttes op som 1ste valg? Sådan er det på min bios.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 17:36 #16
#15 kunne vist være formuleret mere klart, men bare spørg :-)
Avatar billede T101 Novice
27. september 2016 - 19:47 #17
#15

Jo, men det er netop den rækkefølge som er problemet.

Indtil nu har rækkefølgen været:
1. Win7 disk
2. Win10 (SSD) disk

Nu vil jeg gerne have Win7 disken helt ud af billedet, og derfor sætter jeg Win10 (SSD) disken som nummer 1. Men så får jeg en fejl om at den ikke kan boote, og at jeg skal indsætte et bootable medie.

Det sker uanset om jeg helt fjerner Win7 disken, eller sætter den som nummer 2.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2016 - 20:09 #18
Jeg tror ole_madsen er inde på noget af det rigtige i #6
Der må ligge oplysninger på den hhd som ssd bare skal bruge for at boote op.
Om en reparation kan løse det, eller om det er master boot der skal repareres, eller om du skal lave en helt ny installation med kun ssd i kan også tænkes.
Som det er nu virker det jo alligevel ikke, så dette her kunne måske prøves.
Vil mene at din ssd skal sidde på det kabel som hdd sad i før når man gør dette:
Måske tip i denne video kan få det til at virke.
https://www.youtube.com/watch?v=YtMdwN0OYnQ
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2016 - 20:55 #19
Du kan forsøge en enkelt ting, hvis du stadig kan komme op i Win7...

Du skal starte diskpart op (kommandoprompt baseret værktøj - start->skriv diskpart og tryk enter.)

Skriv følgende:

List disk -> Det vil vise en liste over de aktive diskenheder der er i maskinen - din systemdisk (win7) vil stå som disk 0. SSD disken vil sandsynligvis stå som disk 1. eller 2, eller... :-)

Select disk 1 -> Vælger, at det er disk 1 du vil arbejde på - nummeret skal selvfølgelig være det nummer, du kan se SSD disken har.

list partition -> Viser en liste over de partitioner der er på disken. Se efter den største "primære" partition - sandsynligvis 1 eller 2.

Select partition 1 -> vælger den partition du vurderede ovenfor til at være den store systempartition.

Active -> Det væsentlige her... - at gøre partitionen aktiv. Det er kun en aktiv partition der kan boote, og det kan ske det bare er det der skal til...

Afslut med:

exit
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 07:51 #20
Er du kommet videre T101?
Avatar billede T101 Novice
12. oktober 2016 - 18:06 #21
Hej igen

Beklager lang turnaround tid fra min side, hvilket jo er lidt skodt når det er mig som har brug for hjælp.

Vil gerne sige tak for alt hjælpen indtil videre. Her følger næste trin i historien.

Lige en recap:
1. Jeg har stoppet med at gøre dualboot, da jeg har fjernet Win7 boot via msconfig som foreslået i #7 og #8
2. Jeg har sikret at SSD er aktiveret via diskpart som foreslået i # 19

Jeg har så igen forsøgt at gå i BIOS og ændre disk rangeringen således at:

Disk 1 = SSD (Win10)
Disk 2 = HDD (Win7)

Nu bliver det spændende, for når jeg booter maskinen med den opsætning kommer der en helt ny skærm som siger at boot konfigurationen ikke kan findes, og at jeg skal indsætte et windows installations medie.

Det som er interesant er at qua pkt. 1 ovenfor så har jeg jo fjernet HDD (WIn7) disken fra boot konfigurationen.

Dvs. det lader til at problemer er det som ole_madsen har påpeget i #6 og som 220661 påpeger i #18.

Jeg vil kigge på videoen i #18 samt prøve at følge vejledningen i #6. Jeg kan bare godt være en smule bekymret for at noget går galt, hvorefter jeg hverken kan boote det ene eller det andet.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. oktober 2016 - 18:52 #22
Du skal ind sætte dit Windows 10 medie gå til boot manager og vælge at starte derfra når du kommer til hvor du har valgt sprog og ok på næste billede kommer der nede i venstre hjørne muligheden reparer tryk på den så læser den boot sektoren ind og efter genstart bør den køre
Avatar billede T101 Novice
12. oktober 2016 - 19:16 #23
Der var den - Det virkede!

Løsningen af poko1 i # 22, virkede - Det er faktisk også den løsning ole_madsen foreslog i #8, men i begge tilfælde skal løsningen tilføjes et enkelt element.

Jeg skulle først ændre disk rangeringen til:
Disk 1: SSD (Win10)
Disk 2: HHD (Win7)

Herefter skulle jeg boote fra min Win10 USB bootdisk.

Da jeg foretog repair tidligere, forsøgte den at foretage repsir på Win7 disken, hvilket ikke virkede. Nu hvor Win10 SSD disken var sat som primær disk, foretog den repair på den, og det virkede.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede T101 Novice
12. oktober 2016 - 19:18 #24
Rettelse til #23.

Det var ole_madsens foreslag i #6 som virkede - Ikke i #8 som jeg fejlagtigt fik skrevet.