27. september 2016 - 16:25 Der er 5 kommentarer og
16 løsninger

flere kontaktpersoner

hej
jeg er ved at lave en lille kundedatabase, hvor jeg har lavet relationer til en post nr, by og mine egne regioner, det virker fint på min formular, men mine kunder har som regel flere ansatte, og det kan jeg ikke rigtig finde ud af , er der en som kan hjælpe med dette ?
Avatar billede fdata Forsker
27. september 2016 - 16:48 #1
Opret 3 tabeller:
- Kunder
  Felter: ID, Navn osv
- Ansatte
  Felter: ID, KundeID, PostnrID, Navn osv
- Postnr
  Felter: ID, Postnr, Bynavn osv

Opret så de nødvendige referencer i stil med (meget simplificeret):
- Fra Ansatte til Kunder (Ansatte.KundeID=Kunde.ID)
- Fra Ansatte til Postnr (Ansatte.PostnrID=Postnr.ID)
27. september 2016 - 17:30 #2
hej junior mester
jeg kan ikke få det til at virke eller forstår det ikke, kan du sende dit eks som access ?
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2016 - 10:18 #3
"...men mine kunder har som regel flere ansatte, og det kan jeg ikke rigtig finde ud af ..."

"..jeg kan ikke få det til at virke eller forstår det ikke..."

You need to give a little more information as to what you cant get working.  Is it the tables/fields/relationships or maybe how the information is to be shown on forms?

fdata's tables/fields suggestion is fine so if you have those in place then I guess its how to show the data on the forms, but you need to give us more info.
Avatar billede fdata Forsker
28. september 2016 - 11:56 #4
Som Terry skriver skal vi nok bruge lidt mere info.
(Vi sender helst ikke færdige eksempler. Formålet med eksperten er at give gode råd, der gør det muligt for brugerne selv at komme videre. "Learning by doing")

Hvis det er formularen, der driller, får du lige et lille puf fremad:
Du skal bruge to formularer: En "KundeForm" og en "AnsatForm".
- På kundeformen lægger du felter fra din kundetabel + en underformular, som er din AnsatForm (som så indeholder felterne fra din ansat-tabel).
- På subformens egenskabsark finder på fanen Data felterne "Overordnede felter" og "Underordnede felter". Overordnet er ID (altså kundens ID). Underordnet er KundeID (altså den ansattes reference til kunden).
- På AnsatForm kan du lægge en dropdown med din postnummertabel som kilde.
28. september 2016 - 12:24 #5
hej
jeg kan ikke helt finde ud af at joine dem

kunder
id
firmanavn
post nr
mm

ansatte
firma id
navn

post nr
by
region

så vil jeg gerne have en formular hvor jeg fremsøger en kunde og herkan jeg så indsætte 1-10 medarbejdere

min postnr virker, men kan ikke helt finde ud af at linke kunder og deres ansatte sammen
Avatar billede fdata Forsker
28. september 2016 - 13:41 #6
OK. Så blev det lidt klarere.

Først: Undgå mellemrum i dine feltnavne! Det kan Access ikke lide.

Følg min tidligere anvisning:
-  Opret to formularer - baseret på Kunder og Ansatte.
-  Åbn kundeformen i Designvisning
- Træk Ansatteformen ind på plads
- På Ansatteformen specificerer du overordet og underordnet felt som beskrevet tidligere
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2016 - 13:45 #7
If your relationships are correct then you should be able to use the form wizard which will create a main form with kunder and a sub form with ansatte.

In table design you can find a data type "Lookup Wizard" try using this data type on the fields you want to join, for example post nr.
This will make the relationships for you so that if you open the relationships window you will see how each table is related.
28. september 2016 - 14:32 #8
super nu kan jeg taste dem ind, er der nogen måde, hvor jeg kan se samtlige ansatte i et firma uden selv at skulle "rulle" i dem ?
Avatar billede fdata Forsker
28. september 2016 - 14:35 #9
Øøøøøh.
Hvis du har oprettet formularen som en "Fortløbende formularer" (fanen Format) burde du kunne se dem alle
28. september 2016 - 15:18 #10
så begynder det at virke :-) skal jeg så have lavet en forespørgsel til at sortere i ?
alle kunder i post nr 0000 med visning af kontaktpersoner ?
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2016 - 15:44 #11
"skal jeg så have lavet en forespørgsel til at sortere i ?"

sortere i eller søge (search)  i?

There are a number of examples on how to search on YouTube https://www.youtube.com/watch?v=8N1hRBdsI1s
Avatar billede fdata Forsker
28. september 2016 - 15:55 #12
Du mener nok "søge".
Hvis du bare skal søge efter en bestemt kunde, kan du bruge det lille søgefelt nede i bunden af formularen (eller taste Ctrl-B i et felt)
Avatar billede fdata Forsker
28. september 2016 - 16:01 #13
Terry >> It's all yours. Have to go and mow the lawn  ;O)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. september 2016 - 16:12 #14
#6
>Først: Undgå mellemrum i dine feltnavne! Det kan Access ikke lide.
tillæg
undgå et bruge special tegn feks æøå, født vil give problemer
undgå et bruge reseverede ord feks by

ovenstående gælder selv også tabel navne

og dette gælder ikke kun access (mssql), mysql, oracle sql, og vist nok alle andre brokker sig også

hvis du er så uheldig at have brugt det, og ikke kan lave det om, kan man sætte [] omkring ordet (access og ms sql) i sql, men det er special syntax fra database til database, i mysql er det ``.

post nr mellemrum i tabel navn, omdøb til feks post_nr
by resevered ord, omdøb til feks bynavn
region

reseverede ord
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms189822.aspx
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ms189822(v=sql.110).aspx
http://stackoverflow.com/questions/285775/how-to-deal-with-sql-column-names-that-look-like-sql-keywords
28. september 2016 - 16:39 #15
hmm, nu vises kun det halve af min formular ??
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2016 - 19:12 #16
Not easy to see from here.
If you like you could send me your dB and I'll take a look. Maybe also make some suggestions.
I know its going against the principles of "Learning by doing" but unless you have another way of showing us what your talking about then its the easiest way.

ekspertenATsanthell.dk

and maybe you should also consider closing this question and opening new when issues occur.
29. september 2016 - 20:37 #17
så fik jeg det hele til at virke, tak for hjælpen
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 09:13 #18
Good you got it working.
I'm aware that your new her on eksperten but the idea is that if you get help from others you reward them by accepting their answer. ;-)
30. september 2016 - 09:44 #19
ok do i mark "markere som løsning " ? to reward ?
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 10:47 #20
Yes, like I think you did with your own comment #15
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 11:37 #21
No need to mark every one as a solution :-)

I see eksperten has a little problem on how ones rank is calculated...