Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 11:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

beskyttet dokument

Hvis man har valgt "begræns redigering" i word og som skrivebeskyttet med kode, så beholder den skrivebeskyttelsen når man laver "gem som", er der en måde at lave en kopi af dokumentet så brugere kan redigere i det?
Det er mit eget dokument, så jeg har mulighed for at låse det op eller ændre i betingelserne for "begræns redigering"
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. september 2016 - 12:27 #1
Kan du ikke forklare, hvad dit formål med beskyttelsen er - hvorfor har du beskyttet dokumentet, og hvad skal brugerne kunne redigere?

Hvilken version af Word bruger du? (Har betydning for evt. forklaringer på, hvad du kan gøre).
Avatar billede Nina Forsker
29. september 2016 - 12:55 #2
Du kan jo gemme dokumentet uden at ændre i Beskyt dokument, selvom den siger den er skrivebeskyttet, kan man aktivere redigering.

Så du skal bare fjerne det password du har sat også lade den være blank, mens du trykker på gem, det fjerner din indstilling hvorpå den låser med adgangskoden.

Håber det var det du ledte efter,
Mvh. Nina
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 13:03 #3
Det handler om at jeg har en mappe med nogle master dokumenter som brugerne skal kunne læse, men ikke ændre.
Nogle af disse dokumenter skal brugeren (uden redigerings adgang) gemme ud i en sag og derfra kunne redigere i uden at kende koden.

En mulighed kan være at lave det som skabeloner der er beskyttede, men i så fald skal titlen på det nye dokument være perdefineret.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. september 2016 - 13:33 #4
Jeg ved ikke, om jeg forstår din forklaring fuldt ud. Umiddelbart er min tanke, at du vil kunne gøre sådan:

Lav dokumenterne, som brugerne ikke må kunne ændre, som skabeloner.

I stedet for at sætte beskyttelse, som du har gjort, kan du via Stifinder højreklikke, vælge Egenskaber og sætte skabelonerne til Skrivebeskyttet. Så vil ingen kunne komme til at gemme ændringer i selve skabelonerne ved en fejl. Hvis brugerne opretter et nyt dokument på basis af en skabelon, der er skrivebeskyttet på den måde, vil det nye dokument IKKE være skrivebeskyttet, og brugeren kan uden videre redigere dokumentet.

Hvis du definerer det ønskede filnavn som Titel i dokumentegenskaber i selve skabelonen (jf. dit spørgsmål her: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013000?nid=137487), får brugerne tilbudt dette navn, når det nyoprettede dokument gemmes.