Avatar billede SER2015 Novice
29. september 2016 - 14:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lås excel-dokument mod redigering af flere på én gang

Jeg har et Excel-dokument som flere skal have adgang til at redigere i, men hvor kun én person må redigere ad gangen.
Kan jeg låse dokumentet så kun én person kan redigere ad gangen?

Dokumentet ligger i 'Filkassen' som en slags 'Dropbox' udviklet af Statens IT. Det er ikke muligt at tjekke filen ind og ud, og på den måde styre hvem der kan redigere dokumentet.

Håber I kan hjælpe, på forhånd 1000 tak.

Sofie
Avatar billede supertekst Ekspert
29. september 2016 - 14:16 #1
Må der indlægges en makro i filen?
Avatar billede SER2015 Novice
29. september 2016 - 14:57 #2
Umiddelbart ja. Hvad vil det betyde for brugeren hvis der lægges en makro ind og er det noget vi selv kan gøre?
Avatar billede supertekst Ekspert
29. september 2016 - 15:15 #3
Hvilken version af Excel anvendes?
Avatar billede SER2015 Novice
29. september 2016 - 15:17 #4
version 2010
Avatar billede supertekst Ekspert
29. september 2016 - 15:25 #5
Ok - vender tilbage..
Avatar billede supertekst Ekspert
30. september 2016 - 11:02 #6
Hej Sofie
Har en model -  via www.supertekst-it.dk | Kontakt - så sender jeg forslaget.
Avatar billede SER2015 Novice
04. oktober 2016 - 07:56 #7
Kære Supertekst
Tak for beskeden. Min kollega Nadja vil kontakte dig vedr. forslaget.
Avatar billede supertekst Ekspert
04. oktober 2016 - 08:13 #8
Ok
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2016 - 16:09 #9
Er der nogen tidsplan?
Avatar billede SER2015 Novice
15. december 2016 - 10:05 #10
Jeg kan forstå, at der ikke er blevet fulgt op på denne hvilket jeg skal beklage. Jeg hører gerne dit løsningsforslag, men idet du har henvist mig til din virksomhedsside skal jeg for god ordens skyld nævne, at jeg ikke vil have mulighed for at betale for en evt. løsning.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2016 - 10:27 #11
Ok -
I dette forum er det jo gratis med mindre andet er aftalt - og det er det jo ikke - så derfor.. :-)
Avatar billede SER2015 Novice
15. december 2016 - 11:30 #12
Tak for din tilbagemelding. Da jeg som sagt ikke vil have mulighed for at betale for en evt. løsning vil jeg lukke sagen. Endnu engang tak :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2016 - 11:50 #13
I #11 tydeliggør jeg netop, at det er GRATIS - når der ikke er aftalt andet og det er der jo ikke.
Så ???
Avatar billede SER2015 Novice
15. december 2016 - 14:03 #14
ok, min misforståelse. Så retter jeg henvendelse via kontakt.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2016 - 14:09 #15
Ok .
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2016 - 15:21 #16
VBA-koden:
Private Sub Workbook_Open()
'Stop
Rem Er filen i brug (Egenskaben Status udfyldt med evt. aktuelle bruger)
    If ActiveWorkbook.CustomDocumentProperties("Status") <> "" Then
        MsgBox "Filen opdateres - prøv senere"
        ActiveWorkbook.Close False
    Else
Rem Filen markeres som værende i anvendelse - egenskaben Status => brugernavn
        ActiveWorkbook.CustomDocumentProperties("Status") = "Anvendes af " & Environ("UserName")
        Application.DisplayAlerts = False
        ActiveWorkbook.Save
    End If
End Sub
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
'Stop
    With ActiveWorkbook
        If InStr(ActiveWorkbook.CustomDocumentProperties("Status"), Environ("Username")) = 13 Then
Rem        If Cancel = True Then
            .CustomDocumentProperties("Status") = ""
            .Save
        End If
    End With
End Sub