Avatar billede Allan007 Novice
29. september 2016 - 16:23 Der er 19 kommentarer

problem med at se skærmen

Jeg har fået et irriterende problem, når min pc går i dvale (strømstyring) så er der nogle gange den vågner, men jeg kan ikke få noget frem på skærmen, det eneste jeg kan gøre er at slukke og tænde igen, så er den der. Men det er en træls omgang, nogen der har en løsning?
Mvh. Allan
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 18:00 #1
At computeren selv vågner, skyldes vel, at den er sat til, at mus og tastatur kan starte op fra dvale?  Rystelser fra gulvet kan forplante sig til bordet og dermed til musen. Hvis der ikke er noget problem, hvis du selv starter op fra dvale, kan du slå de ovennævnte muligheder fra under Enhedshåndtering. Så starter du fra dvale med
knappen på computeren.
Men fænomenet du beskriver, er godt nok underligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2016 - 18:16 #2
Er Windows sat til at lukke for skærmen på et givent tidspunkt før den går i dvale?
Prøv at sætte indstillinger til "aldrig"
Avatar billede Allan007 Novice
29. september 2016 - 18:35 #3
til Valby1. Ja den er sat til dvale på skærm i 5 min. og dvale i 5 min på pc, for at spare på strøm så den ikke kører hele tiden, så det er okay. Men den er så begyndt at starte fra dvale, men med sort skærm. Jeg kan ikke gøre andet end slukke og tænde igen? Ja giver dig ret, yderst mærkeligt og meget irriterende.

Til 220661. Ja det er den, men så vil den jo "køre" hele tiden hvis den står til aldrig.
Det er mest konen der ikke vil have dette. Men har aldrig før haft dette problem, nu jeg tænker efter er det først dukket op efter opgradering fra 7 til 10?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 18:41 #4
Det er muligvis et skærm driver problem? Prøv i Enhedshåndtering at lade windows opdatere driveren.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2016 - 19:14 #5
Jeg hæfter mig ved du siger "pc" går i dvale. Og når dette sker vil skærmen jo automatisk også gå i standby.
Jeg er dog ikke uenig i at problemet kan være driver relateret.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2016 - 19:19 #6
Og hvorfor have samme indstilling for begge dele?
Normalt vil man jo have at pc går i dvale senere end den hardware der er tilsluttet den.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 19:28 #7
Jeg er enig i, at det virker forkert at sætte skærmen til dvale, fordi det sker automatisk  når computeren går i dvale
Kan det være sådan, at du har sat "sluk" for skærmen til 5min?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 19:40 #8
Ps. Det svarer jo sådan set, til det forslag i #2 . Så når du skriver:
"Til 220661. Ja det er den, men så vil den jo "køre" hele tiden hvis den står til aldrig."
så tager du fejl. Skærmen slukker når computeren går i dvale.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 19:52 #9
Ps. 2. Hvorfor egentlig dvale og ikke bare slumre?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2016 - 19:57 #10
#9 Ja hvis det kun er for kort tid, så er slumre et bedre valg.

Dvale er en fin funktion hvis den skal stå i lidt længere tid. En anden fordel ved dvale, i forhold til at lukke helt ned er opstart tiden.
Den starter væsentligt hurtigere end helt fra bunden af.
Man skal blot være opmærksom på man afsætter harddisk plads til funktionen.
Har man ssd fra Samsung anbefales dvale ikke.
Avatar billede Allan007 Novice
29. september 2016 - 20:26 #11
Åh ja, det var selvfølge og slumre jeg mente. Det jeg skrev foroven var kun et eksempel. Men i slumre tilstand kan man jo både indstille skærm og pc, der står den mange gange til 5/5 min for at følges ad og slumre. Vil prøve at gå i enhedsh. og opdatere driveren til skærm. :-)
P.s. skærmdriver er op to date
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 21:30 #12
Det lyder som om, du har misforstået noget? Glem alt om at følges ad. Gør som det foreslås i #2.

@220661
"Har man ssd fra Samsung anbefales dvale ikke. "
Hvorfor dog det?
Avatar billede Allan007 Novice
29. september 2016 - 21:48 #13
Nej det tror jeg ikke jeg har, det var jo IKKE dvale, men slumre jeg mente. Nu har jeg sat skærm til "aldrig" og pc til at slumre 15 min, vil ikke have den kørende hele tiden.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 21:59 #14
Jamen det lyder da også rigtigt. Sådan står min computer også, og det fungerer fint.
Avatar billede Allan007 Novice
29. september 2016 - 22:28 #15
Fint det vil jeg så prøve, håber det så er løst, tak for svar muligheder :-) Godnat.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2016 - 23:02 #16
Jeg tror det er det rigtige - Godnat :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2016 - 13:11 #17
#12 Kommer an på hvilke indstillinger man vælger i Magician under OS optimazation.
Vælges maximum kapasitet (som jeg har gjort) er det deaktiveret. Vælges performance er den aktiveret. Det er jo selvfølgelig et valg man kan tage. Min holdning er dog at opstart tid er så lille på en velfungerende ssd at tidsforskellen er så lille at man ved normalt brug ikke har behov for dvale. En anden ting er jo at der ikke skal skrives flere GB til den ved nedlukning, som der jo ellers vil blive gjort.
Derved må der blive et mindre slid på den.
Kan ikke lige huske hvor jeg læste anbefalingen, men jeg har taget den til mig. Vil holde disken kørende så længe som muligt :-)
Håber det var forklaring nok?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2016 - 15:35 #18
#17 Jo  det med sliddet lyder da rimeligt nok, for der skrives selvfølgelig så meget mere, når der gemmes i dvale. Takker :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2016 - 16:58 #19
Velbekomme :-)