30. september 2016 - 09:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

åbne en salgsmulighed

hej
jeg har fået lavet en fin database med tabeller bestående af  kunder,kontakt, post nr og kategori.
det virker fint, men jeg vil gerne fra min formular kunne oprette en "sag" på denne kunde, som jeg så senere kan søge på og se on den er lukket eller åben, evt med besøgsdato mm.
er den nogle som kan hjælpe ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. september 2016 - 09:42 #1
Hvad søger du hjælp til ?
Det er vel og oprette en tabel, der matcher din "sag" og så have et status felt på sagen, der angiver lukket/åben, samt en reference til kunder.
30. september 2016 - 10:20 #2
ok,vil det vil eksembel være kunde,medarbejder,kategori,Bedømmelse,Åbnet den,Forventet dato for lukning og et notat felt ?
hvordan linker jeg dem sammen ?
min id fra kunder til kunder i salgsmuligheder ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. september 2016 - 10:32 #3
Hej Jesper,
jeg er ikke selv den store haj direkte i Access, men man snakker om primære og fremmednøgler.
Så en kunde, f.eks.:

Kunde1, har id 1
For ikke at skulle skrive Kunde1 alle steder "Kunde1" laver/gør noget, så bruger man den unikke nøgle 1
Så kan man altid rette kundens navn: SUPER KUNDEN, og det skal kun gøres et sted. NORMALISERING.

Så i din ny tabel, skal du du oprette en "reference" til kunder eller en relation.
Jeg minder du i Access kan trække relationer mellem dine tabeller, hvor man også angiver en <-> en, en -> mange, mange <-> mange osv..

Fandt dette link: https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-eller-fjerne-en-primær-nøgle-07b4a84b-0063-4d56-8b00-65f2975e4379

Kig evt. lidt der og er du stadig på bar bund, så håber jeg der kommer en access haj forbi, der kan give dig lidt mere spark i den rette retning. :)
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 11:51 #4
In your kunde table you have a relation (foreign key)  to the Post nr. table where you have the primary key.

Now you need to make a new table for your "sag" and this will have its own primary key, but also it will have a field which references the customer (kunde)  and this field is the foreign key.

http://www.essentialsql.com/what-is-the-difference-between-a-primary-key-and-a-foreign-key/
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 11:53 #5
You will very likely need a new form for your "sag" and you could open this from your kunde form with a parameter so that its opens at the correct kunde.
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 11:56 #6
30. september 2016 - 16:07 #7
Uha jeg har problemer med dette

jeg har oprettet en tabel med salgsmuligheder og den har et felt kunde som joiner til id på tabel kunder hvor der også joines fra post nr til tabel post post nr , så har jeg lavet en forespørgsel af dette og en formular ud fra salgsmulighederne, men jeg kan ikke oprette salgsmulighed eller kunde ??
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 17:16 #8
You could make a new main form with kunde which has a sub form with salgsmulighed. Similar to the main form/sub form you made with kunde/ansatte.

Get this working first then worry about opening the form at correct kunde after.

Another idea was to have a main form for kunde with a tab control where you can have one tab for a sub form with ansatte and another tab with sub form for salgsmulighed.
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 17:17 #9
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2017 - 13:07 #10
did we ever get this working?
12. januar 2017 - 13:27 #11
Yes sorry :-) thanks
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2017 - 13:38 #12
no problem, thank you too
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. januar 2017 - 14:24 #13
Selv tak. Jeg håber du fandt en brugbar løsning.