30. september 2016 - 20:42 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Computer starter men hverken skærm, mus og tastetur virker

Hej Computerworld

jeg står i det problem at hverken min skærm mus og tastetur virker når jeg starter min stationær computer, jeg har lige købt nyt motherboard så ved virkelig ikke hvad der kan være galt, håber i kan hjælpe

på forhånd tak
Avatar billede lordnelson Seniormester
30. september 2016 - 20:53 #1
Se nu ved jeg ikke med din, men jeg har altid haft et sjovt problem med min , computer starter men intet virker , ligesom din, så tager jeg strømmen af altså stikket ud af pc'en lader den stå i ca 5 minutter , så virker den igen , ved ærligt ikke hvorfor, men fejlen kommer sådan ca 1 gang om måneden, nytter ikke bare strømmen af og på, er tvunget til at vente de der ca 5 minutter
30. september 2016 - 21:05 #2
Det virkede dsv ikke men tak fordi du kom med et råd :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2016 - 21:06 #3
Hvis du lige har sat nyt MB i, lyder det jo mest af alt som om det ikke virker.

Kommer der nogen biplyde, virker bundkortet, men der er noget galt med det der er sat i - eks. RAM, grafikkort o.lign. - lyt til biplydene og slå dem op på nettet - så har du en fejlkode.
Kommer der ingen biplyde, virker bundkortet slet ikke - eks. får forkert strøm, er brændt af el.lign.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2016 - 21:56 #4
Er bundkortet korrekt monteret i kabinettet, så det ikke rører stel?
På nogle kort skal der være afstands stykker mellem kort og kabinet.
Er alle kabler monteret på bundkort og grafik kort?
Monterer du skærm i den rette port? Er der både eksternt og intern kort monteret er det det eksterne kort du skal koble på.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2016 - 22:43 #5
Har du husket det lille firkantet strømstik?
Og de små stik fra kabinettet til bundkortet, er de sat efter bogen?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 08:03 #6
#@lordnelson
Tip: Når den ikke virker så udtag strøm, og hold startknap nede i 20-30 sek så bundkort aflades. Gen monter strøm og start. Jeg vil så mene den virker med det samme.
Problemet kan være der ligger strøm på komponenter på bundkortet så Windows "tror" det kører. Derfor vil det ikke starte rigtigt op.
01. oktober 2016 - 10:57 #7
@valby1 alt er sat efter bogen
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 11:07 #8
Ok i sådan en situation har jeg flere gange kortsluttet de små stik. Enten sker der ikke noget, eller computeren starter.
01. oktober 2016 - 11:31 #9
@valby1 når jeg gøre det tænder computer men intet andet tænder
Der kommer et kort blink fra mit tastetur og mus når jeg sætter det i mens den er tændt
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 11:40 #10
Har prøvet, som foreslået i #3 at undersøge dine ram? Hvis du har mere en 1 blok, så prøv med en af gangen på skift.
01. oktober 2016 - 11:47 #11
@valby1 har kun 1 blok
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 11:59 #12
#4 øverst?

Er det kun bundkort du skifter?
Ikke opgraderet på grafik?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:00 #13
Lige en tilføjelse til #5. Når man tager strømmen fra, skal  man skal også fjerne det lille sølvfarvede batteri på bundkortet. Og også fra #5 hvordan er din skærm sat til?
01. oktober 2016 - 12:09 #14
@220661 Det er kun bundkortet jeg har skiftet, ingen opgraderinger
01. oktober 2016 - 12:11 #15
@valby1 har prøvet at tage strømen og tag det lille batteri ud og vente 5 min også sætte det i igen, det hjalp ikke.
min skærm er sæt til med vga kabel
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:14 #16
vga Ok, men er det sat til bundkortet, eller har du et grafikkort sat i?
01. oktober 2016 - 12:16 #17
@valby1, har sat det til grafikkortet men har prøvet at tage grafikkortet ud og sætte vga kabellet til bundkortet det virkede heller ikke så prøvede at skifte vga kabel men det hjalp heller ikke
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:23 #18
Står der NO SIGNAL på skærmen? Hvis ja er mulighederne nok enten, at rammene ikke kan samarbejde med bundkortet, selv om de passer, det har jeg selv oplevet, eller bundkortet er simpelthen ikke i orden?
01. oktober 2016 - 12:25 #19
der står ikke no signal den går bare i sort også står det lille lys for neden af skærmen og blinker
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:31 #20
Har du prøvet den skærm på en anden computer?
01. oktober 2016 - 12:33 #21
Ja det virker fint
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:36 #22
Så er det desværre mit gæt, at der er noget galt med bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:37 #23
Har du været i bios for at kontrollere hvad den booter fra?

Som jeg fornemmer det kommer den slet ikke til en form for boot?
Bundkort sidder rigtigt i kabinet og kortslutter ikke nogle steder vel?
Eller der er kabler på bundkortet du ved en fejl har monteret til stel?
Skriver dette fordi jeg her i sommer har monteret et Gigabyte bundkort i en pc hvor der var et kabel jeg troede skulle til stel. Det viste sig at det skulle det ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:39 #24
Er det ps2 tastatur du bruger eller usb? Hvis usb ikke virker så kan det være at ps 2 kan.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:49 #25
#23 Uden skærm kan man jo ikke gå i bios :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:58 #26
Nej det er korrekt. Misforstod #19 og troede at der var en cursor der blinkede i bunden af skærmen. Men kan forstå det nok er selve standby lampen der menes
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 16:43 #27
Hmm Har dog stadig ikke fået svar på om man er sikker på at bundkoret er monteret korrekt i kabinettet?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 20:52 #28
Nej du har ret, lidt tilbage melding er ønskeligt.
02. oktober 2016 - 13:34 #29
Hej, drenge! jeg sat mit gamle bundkort i igen også virket det hele fint
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 13:46 #30
Ok så var det altså bundkortet som fejlede :-)
02. oktober 2016 - 13:58 #31
Det går jeg ud fra men havde lige købt det
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 14:03 #32
Når alt virker med det gamle bundkort, så må det jo være det nye som fejler. Og så kan du jo bytte det inden for garantien.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2016 - 16:21 #33
Ok Hopper af tråden her igen :-)