Avatar billede vitus1 Praktikant
30. september 2016 - 23:59 Der er 16 kommentarer

Pc vil ikke starte

Min pc vil ikke starte den nå lige forbi første skærm med hvis du vil ind i bios så tryk på del eller f2 så efter det kommer der en blinkene vandret "dut" oppe i venstre hjørne lidt ligesom nå man skal skrive, jeg har fundet min windows cd frem og booted fra den men den vil ikke reparere windows, heller ikke geninstalleres der siger den at den disk hvor windows er, er låst. Har ingen gendanelses punkter, det er ssd drev, og det er windows 10

håber virkelig i kan hjælpe mig
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 00:29 #1
Hvis du har noget på disken du vil gemme, så lav en Linux Mint boot-disk CD eller USB. Så kan du  boote op på den, og derfra kan du se windows og trække dine data ud på et medie. Så kan du derefter boote op på din windows CD og formaterer hele
partitionen. Så er du klar til en ny installation.
https://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede vitus1 Praktikant
01. oktober 2016 - 01:21 #2
Okay det vil jeg gøre, er der mulighed for du kan lave en lidt mere forklarene guide til det hele?
mvh vitus
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 07:50 #3
Kan du komme i bios og se om den booter på det rette medie (ssd)?

Er indstillingerne rigtige herinde, så kunne det tyde på enten at disken er defekt, eller at den har mistet boot delen så den ikke kan starte op.

Det er så her en god ide at tage backup af det man vil passe på før man prøver noget andet, så enig i #1.

Med et linux installationsmedie kan du "prøve" linux uden at installere noget på disken.
Når det er startet op kan du tilgå hele stisystemet og kopiere dine data over på eksternt medie (ekstern harddisk, usb pinde).
Når dette så er gjort, kan man først evt prøve at eksperimentere med installationen der er på disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 07:57 #4
Får du ikke den til at køre, og backup er taget kan du herefter prøve dette, før du laver en nyinstallation:
https://www.youtube.com/watch?v=YtMdwN0OYnQ
Avatar billede vitus1 Praktikant
01. oktober 2016 - 10:37 #5
Det med command prompt virkede desværre ikke, har alt min vigtige data på et andet normalt drev, bruger kun ssd til at havde windows på, problemet er bare at jeg har prøvet at geninstallere windows alle steder det ligner jeg kan, men ingen af dem har virket, enten siger den noget med en opgradering eller også siger den drevet er låst
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 10:50 #6
Med windows installationen er der mulighed for  helt at slette partitionen og derefter oprette ny, så skulle det kører.
Avatar billede vitus1 Praktikant
01. oktober 2016 - 11:47 #7
Okay er dog lidt bange for at trykke på det forkerte, er inde på partition har 3 mulige drev
                          navn                            samlet størrelse    ledig plads  type
Drev 0 partition 1: reserveret til systemet        500 MB        139 MB    system
Drev 0 partiton  2                                            238 GB          180 GB  primær
drev 1 partition 1: ny diskenhed                    1863 GB          1027 GB primær

har så mulighed  for at
opdater
slet
formater
ny
indlæs driver
udvid

ikke sikker på hvad jeg så skal gøre herfra
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 11:50 #8
Du bør kun have den disk i computeren, som du vil installere på. Så kan du rolig slette den. Du kan ikke ødelægge noget på den måde.
Avatar billede vitus1 Praktikant
01. oktober 2016 - 11:55 #9
Så jeg skal første tage min anden harddisk ud af pc'en?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 11:56 #10
Drev 0 og begge partitoner (1+2) er ssd drevet.

Det er disse der skal slettes før du installerer.

Du skal blot være 100% sikker på der ikke ligger noget personligt på drev0 partition 2 før du sletter.

Det er her det ville være en god i de at kigge drevet efter med en prøve af Linux.
Partitition 1 på drev 0 er systemfiler til Windows og indeholder ikke personlig data.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:00 #11
#9 Rigtig god ide
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:01 #12
Du tager blot strømkablet af den så den ikke kører
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:03 #13
#9 ja netop. med kun 1 disk i, kan det ikke gå helt.
Avatar billede vitus1 Praktikant
01. oktober 2016 - 12:17 #14
Nu ser det ud til at virker :)

Mange tak for hjælpen og de meget hurtige svar sætter jeg stærkt pris på :)
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2016 - 12:24 #15
Glimrende :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2016 - 12:27 #16
Velbekomme :-). Held og lykke med at installere.