Avatar billede wesso Juniormester
05. oktober 2016 - 14:48 Der er 4 kommentarer

Hvordan fungerer f.eks. EDB priser?

Hvordan henter man produkt data fra forskellige forhandlere? til bagefter at sammenligne de produkter.

Og hvordan holder man de produkter opdateret hverdag ?

ER DER EN TEKNIK MAN BRUGER TIL DET?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
05. oktober 2016 - 15:47 #1
Det nemmeste må være at bruge pricerunnuer. Stationære ser du f.eks. her: http://www.pricerunner.dk/cl/223/Stationaere-Computere.
Du holder det opdateret ved at gå ind på siden, men det var nok ikke det, du mente. Jeg kender ikke til API eller andet øjeblikkelig tilgang til denne side eller andre tilsvarende, hvis det var dét, du mente(?)
Avatar billede fxj Juniormester
05. oktober 2016 - 20:56 #2
Det er butikkernes databaser som leverer data til edb-priser. Dvs man via et forhandlerlogin sender data til edbpriser som de så bruger på siden.
Se f.eks. Http://bgsys.dk hvor de har lavet det til os commerce
Avatar billede Jensen123 Praktikant
27. oktober 2016 - 17:16 #3
Normalt stiller de forskellige netbutikker et såkaldt data feed (ofte i JSON format) til rådighed til f.eks. PriceRunner eller EDB Priser. I nogle brancher er der virksomheder der lever af at levere ét enkelt feed for flere virksomheder til sider som ønsker at sammenligne produkter indenfor den branche.

Adservice.com er et eksempel på en af disse sider - og www.prestamo.dk er et eksempel på en side der udnytter et sådant samlet feed. Det gør hele processen meget nemmere når de fleste virksomheder er samlet i et enkelt feed.
Avatar billede MadsenDK Juniormester
01. august 2019 - 08:27 #4
Fandt du en løsning på det Wesso?
Jeg tænker det normalt sker via en API eller data feed fra de forskellige forhandlere, hvormed man automatisk får opdateret priser og informationer.

Som det nævnes, har Adservice et feed der hele tiden bliver opdateret automatisk i takt med at priser eller oplysninger ændrer sig, hvilket fungerer rigtig smart. Jeg ved at feedet bruges hos bl.a. https://www.findino.dk/ og https://økonomia.dk/ hvilket giver væsentlig mindre vedligeholdelse. Adservice feedet findes til en del brancher, dog ikke elektronik.