Avatar billede Morten1991 Novice
05. oktober 2016 - 19:12 Der er 10 kommentarer

tilslutning af 2 skærme - Asus

Hej Alle,
Jeg har lige købt mig en ASUS ROG G11CD. Jeg fik at vide af sælgeren at der kunne tilsluttes 2 skærme. Jeg har 2 skærme med VGA udgang.
Den ene tilsluttes via HDMI og den anden via VGA.
Jeg har derfor købt en adapter til HDMI og sat den anden skærm i VGA udgangen.
Men jeg kan kun få hul igennem til skærmen via HDMI. VGA reagerer slet ikke på skærmen i VGA udgangen.
Er der nogen som har prøvet noget lignende? :)
Avatar billede eurositi Ekspert
06. oktober 2016 - 00:27 #1
Har din Asus Rog ikke en miniDisplayPort?
Dét giver et noget skarpere billede end VGA-løsningen. Hvis dine skærme ikke har (mini)DisplayPort, kan du bruge et miniDisplay>HDMI kabel.

Hvad sker der hvis du trykker på Windows+P tasten og vælger f.eks. Udvid skærmen? Kan du "vække" skærm nummer 2? Du kan også prøve at vælge skærm nummer 2 som primær skærm og derpå forsøge trin 1 igen.
Windows burde være i stand til at registrere begge skærme, selv om de bruger forskellige port-typer. Jeg bruger det selv til hverdag. Dog er det kun den ene skærm, som er tændt under opstart.

Hvis både din computer og skærmene har displayporte (alm eller mini) kan du tilmed "daisy chaine" skærmene:
http://multimonitorcomputer.com/solved/displayport-daisy-chaining-of-3-or-4-monitors-quick-guide.php
Avatar billede Morten1991 Novice
06. oktober 2016 - 06:39 #2
Hej Eurositi,
Mange tak for dit input. Der er desværre ikke miniDisplay. Der er kun en HDMI ud og en VGA ud.
Når jeg trykker på windows+P tasterne og vælger udvid skærm, sker der intet. Det er som om at den slet ikke registrerer at der sidder en stik i VGA udgangen. Har du andre bud på en løsning? :)
Avatar billede Nina Forsker
06. oktober 2016 - 07:57 #3
Har du testet VGA kablet om det virker på den anden skærm?

Evt. kan det være at VGA kablet er defekt? :)
Avatar billede Morten1991 Novice
06. oktober 2016 - 08:26 #4
Hej Nina,
Mange tak for svar. Jeg har testet begge skærme i adapteren til HDMI og begge virker. Det er mere som om at VGA stikket i computeren ikke er aktivt? Altså at den ikke registrerer at jeg har sat noget til :)
Avatar billede Nina Forsker
06. oktober 2016 - 08:41 #5
Måske er det VGA inputtet i din PC som er ødelagt, har det virket før skærmene?

Har du evt prøvet uden HDMI adapteren? Altså kun med VGA?
Avatar billede Morten1991 Novice
06. oktober 2016 - 08:57 #6
Jeg har lige købt computeren og fik den i går, så håber ikke der er noget  som er i stykker :)
Ja det har jeg, så er der bare sort skærm.
Da jeg startede den op første gang, havde jeg begge stik i, både HDMI og VGA, kan konfigurationen af computeren ved opstarten have indstillet noget forkert?
Avatar billede Nina Forsker
06. oktober 2016 - 12:32 #7
Så burde det ikke være din computer.

Kan du teste begge af dine VGA stik i VGA indputtet for at sikre dig det er ikke stikket, men evt. VGA udgangen.
Avatar billede Nina Forsker
06. oktober 2016 - 12:43 #8
Evt. opdater dine skærmkort drivers, dette kan du gøre under Enhedshåndtering.

Hvis du har Windows 10,  så højreklik på Windows ikonet, der kan du finde Enhedshåndtering, så går du under Skærmkort, Højreklikker på skærmkort og trykker "Opdater driversoftware".

Så prøv at se om dit VGA output virker.
Avatar billede Morten1991 Novice
06. oktober 2016 - 17:02 #9
Nu er jeg ikke den med mest forstand på IT, men hvad jeg kan se, så har jeg kun en VGA udgang? :)
Du kan se den computer jeg har lige her:
https://www.dustin.dk/product/5010970508/rog-g11cd

Jeg har opdateret driverne som du skriver, men der sker intet :/
Avatar billede Nina Forsker
07. oktober 2016 - 08:01 #10
Okay,

Du har 2 VGA ledninger, den ene bliver brugt til HDMI, og den anden til VGA,

Det jeg prøver at få dig til er at pille den HDMI adpater af og prøve det VGA stik istedet for den du har i forvejen, for at teste om det er selve VGA stikket eller om det er outputtet.

Hvis du allerede har gjort det så er det din input, altså den der sidder i din computer som der er i vejen med, og eftersom det er en ny computer, er det sikkert noget der kan ordnes.

Du kan bare ringe til dem som du har købt din computer fra, hvis de har samlet den for dig, og bede dem om at kigge på VGA outputted.

Nogle gange sidder nogle ledninger ikke helt på plads, ellers så har det slet ikke virket fra Frabrikken af, men du har jo 2 års garanti så det bare med at bruge det. :)