Avatar billede nih Novice
05. oktober 2016 - 22:35 Der er 4 kommentarer

sortering og grupering i raporter

hej
Jeg har problemer med sortering og gruppering i en rapport.
Haves en tabel med f.eks flg. felter: felt_sortering, felt_Gruppe, felt_Navn
jeg vil først sortere efter [felt_sortering] og derefter gruppere efter [felt_gruppe] og derefter vide [felt_Navn] i detaljefeltet.

Problemet er at gruppehoved for "felt_sortering" vises for hvert post.
Access grupperer som jeg ser det OGSÅ efter felt_sortering.

Kan jeg undgå det ????????
Avatar billede nih Novice
05. oktober 2016 - 22:37 #1
datagrundlaget ser således ud:
1 - A - Niels
2 - A - Hest
3 - B- Niels
4 - B - Hans
5 - A - hund
6 - A - Niels

skulle gerne vises:
A
Niels
Hest
B
Niels
Hans
A
Hund
Niels
Avatar billede fdata Forsker
06. oktober 2016 - 12:47 #2
En kort kommentar:
Umiddelbart ser problemet ud til at ligge i dine data. Sorteringen efter Gruppe vil jo forsøge at samle alle A'er. Du vil det omvendte, nemlig splitte dem (i en slags A1 og A2). Dermed har du ikke en éntydig værdi, du kan gruppere efter.
Avatar billede nih Novice
06. oktober 2016 - 13:17 #3
hej
Tak for kommentar
Data er nu gode nok, har selv lavet dem :)
det er et stævne program med kampe.
deltagerne splittes i flere grupper: A, B, C osv
inden for hver gruppe kæmper deltagerne internt:
1) første runde i gruppe A
2) første runde i gruppe B
3) osv
4) anden runde i gruppe A
5) osv
I selve tabellen har jeg et kamp nr. som er fortløbende (første sorteringsfelt)
jeg ville dog gerne i rapporten gøre det tydeligt at der skiftes gruppe, gerne med et gruppe hoved.
Er også ret sikker på jeg gjorde det flere gange i tidligere versioner af Access.

Niels
Avatar billede fdata Forsker
06. oktober 2016 - 15:07 #4
OK. Her nærmer du dig i virkeligheden essensen af min kommentar. Du har ikke en "A". Du har en "A1" og en "A2". Kunne man forestille sig at du tidligere også har registreret runden? I så fald ligger løsningen jo lige for (sorter på runde).