Avatar billede spiff27 Juniormester
07. oktober 2016 - 18:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Newbie: Formater nyindkøbt lacie 2big quadra disk, til brug i windows 10, i Raid1

Hej alle sammen.
Er sindssygt forvirret her, jeg har købt en Lacie 2big quadra 6tb eksterne harddisk - og kan ikke finde ud af det med formattering. Eneste videoer på youtube er opsætning på mac.

Her er problemet:

De skriver i deres guide, at harddisken er formatteret til mac - og at den derfor skal formatteres til windows. Jeg går derfor ind i diskhåndtering - og finder den ved navnet Disk 1 (disk 0 er den interne harddisk med windows osv)
Jeg højreklikker på Disk 1 navnet, den grå firkant -  og vælger konverter til dynamisk disk. Efter et par "er du sikker?", skriver den at disken ikke understøtter funktionen...

Hvad der ellers er klikbart, er de hvide bokse, den første står der "200mb iorden, (EFI-system)", næste "5588,70 GB Iorden (Primær partition)", og den sidste "128 MB ikke allokeret)...

Jeg har købt denne harddisk til brug af Raid 1, så diskene kan spejle hinanden, og jeg derfor får en backup.

Harddisken står i øvrigt ikke på listen af diske under Min Computer, gætter på at det er fordi den er formatteret til Mac.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre, har prøvet at læse deres guider, men det er ret forvirrende?

Thomas
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2016 - 20:15 #1
Du kan slette disken helt, og ude i siden lave den om til en GPT.
Så kan du derefter formatere den til NTFS.
MBR kan ikke formatere diske over 2TB.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2016 - 20:20 #2
Ps. venstre side højreklik.
Avatar billede chalde Seniormester
07. oktober 2016 - 20:25 #3
Du skal have den over i "safe" (raid1). Den kommer som standard i "fast" (raid0). Se:
http://manuals.lacie.com/en/manuals/2big-quadra-usb3/raid
Avatar billede spiff27 Juniormester
07. oktober 2016 - 21:40 #4
Tak for jeres hurtige svar, men hvis jeg klikker i venstre side på den grå boks "disk 1", kan jeg kun vælge "gør til dynamisk disk", som ikke understøttes. Der er 3 partition-bokse, den første "EFI" er der ingen funktioner ved højreklik, Den midterste kan jeg højreklikke og vælge "slet diskenhed" - den sidste boks er en ikke-allokeret boks, og er mærket med sort.

Hvis jeg vælger "slet diskenhed", hvad skal jeg så gøre med de andre to?

Og skal jeg indstille harddisken til Raid 1 (funktion er bagpå disken), inden jeg sletter diskenheden?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2016 - 21:54 #5
Uha! Jeg er nok kommet ind på noget jeg ikke har forstand på. Raid aner jeg ikke noget om, det må jeg nok overlade til spiff27 :-)
Avatar billede spiff27 Juniormester
07. oktober 2016 - 22:08 #6
UPDATE: Jeg valgte at slette "diskenheden", og er nu endt op med 2 partitions bokse - den første "EFI systempartition, 200mb", og en sort boks, "ikke-allokeret", på 5588 gb...går ud fra at den sorte boks viser den ledige plads på disken.

Nu har jeg så valget "ny simpel diskenhed" når jeg højreklikker på den. og jeg får en guide frem. Her skriver den "En simpel diskenhed kan kun være en enkelt disk", klik næste for at fortsætte...

Måske jeg skal annullere, og prøve at aktivere Raid 1? inden jeg opretter denne simple diskenhed?
Avatar billede spiff27 Juniormester
07. oktober 2016 - 22:37 #7
Det virker! valgte aktivere Raid1, inden jeg formaterede - og det så pludseligt helt anderledes ud - guiden ordnede resten.

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2016 - 23:09 #8
Glædeligt :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. oktober 2016 - 23:13 #9
RAID1 er ikke backup - men spejling. Sletter du en fil slettes den også på spejlet.Jeg ville ikke køre RAID mellem diske der ikke er i samme kabinet. Du sikrer dig oppetid og data ved fysisk disk nedbruds - du komplicerer dit setup med øgede risici i det. Du burde snarere kører noget replicering.