Avatar billede dogtown Seniormester
09. oktober 2016 - 16:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vælge nav fra en tabel hvis en værdi er sann

Jeg har en combobox som henter navn fra en tabel.
Benytter SELECT [tbl_Personer].[Id], [tbl_Personer].[Navn], [tbl_Personer].[Tj_nr] FROM [tbl_Personer] ORDER BY [Navn]; for at hente navn.

I den tabel har jeg et felt som er et afkrydsningsboks for om en er aktiv eller ej. Og der kunne jer ønske at comboboxen  over kunne tage hensyn til dette.
[tbl_Personer].[Aktiv]. Kan man tilføje den betingelse i sætningen over?

Min "googling" fandt flere løsninger, men de duer ikke.
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2016 - 17:41 #1
SELECT [tbl_Personer].[Id], [tbl_Personer].[Navn], [tbl_Personer].[Tj_nr] FROM
WHERE afkrydsningsboks = True
[tbl_Personer] ORDER BY [Navn];
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2016 - 17:41 #2
If True doesn't work then change it to -1
Avatar billede fdata Forsker
11. oktober 2016 - 19:38 #3
Jeg tror Terrys svar fik en snurretur i cyberspace, Der skulle vist have stået:

SELECT [tbl_Personer].[Id], [tbl_Personer].[Navn], [tbl_Personer].[Tj_nr]
FROM [tbl_Personer]
WHERE [tbl_Personer].[Aktiv] = Me.Afkrydsningsboks
ORDER BY [Navn];

(Me.Afkrydsningsboks betyder at afkrydsningsboksen er på den aktuelle formular)
Avatar billede terry Ekspert
11. oktober 2016 - 19:46 #4
:-)
Avatar billede dogtown Seniormester
11. oktober 2016 - 20:16 #5
Vel! Jeg får det ikke helt til.. der kommer en fejlmelding om at taste ind parameter for "Afkrydningsboks"

Hvis jeg skifter Me.Afkrydsningsboks ud med [Aktiv] som feltet i tabellen heder, får jeg vist indholdet igen. Men stadigt vises navn på de som ikke er aktive.
Avatar billede terry Ekspert
11. oktober 2016 - 20:33 #6
Afkrydningsboks (in my example) needs to be changed to the name of the field in your table, I think it is [tbl_Personer].[Aktiv]

If you want only those which are true then you need to use = True, but if you want it to be the same as a checkbox on a form then use something like what fdata suggests.

In that case you will need to replace = Me.Afkrydsningsboks with the correct field name.
Avatar billede dogtown Seniormester
11. oktober 2016 - 22:41 #7
Mange tak Terry!
Det var bare det med at taste rigtigt, jeg må haft en skrivefejl et sted. For jeg havde forsøgt den løsning, men må have tastet en fejl et sted, for det virker nu med
SELECT [tbl_Personer].[Id], [tbl_Personer].[Navn], [tbl_Personer].[Tj_nr] FROM [tbl_Personer] WHERE [tbl_Personer].[Aktiv] = True ORDER BY [Navn];
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2016 - 09:09 #8
Well as fdata noticed your not the only one who can make "skrivefejl" :-(

Great you got it working.
Avatar billede fdata Forsker
12. oktober 2016 - 19:29 #9
... og for lige at runde af, så betød

  WHERE [tbl_Personer].[Aktiv] = Me.Afkrydsningsboks

altså at du kunne have en afkrydsningsboks på din formular, så du kunne vælge om du ville se alle aktive (altså hvis du havde markeret afkrydsningsboksen) eller de inaktive (altså hvis du ikke havde markeret afkrydsningsboksen).