Avatar billede jamark Praktikant
09. oktober 2016 - 22:50 Der er 11 kommentarer

Bærbar for 5000 kr.

Ok, jeg ved godt, at ambitionerne måske er lidt højere end budgettet, men jeg kunne godt tænke mig at finde en stærk bærbar, som også skal kunne bruges til spil. Computeren vil dog mindst lige så meget bliver brugt til tekstbehandling og Excel.

Jeg har brugt de sidste pat dage til at søge med lys og lygte. Oftest med det resultat, at jeg sprænger mit budget. Jeg tror nu endelig, at jeg er landet på noget fornuftigt. Jeg kunne dog godt tænkte mig at par andre øjne på det også.

Jeg har fundet denne:
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X756UA-TY119T/2559858

Den opfylder ikke alle ønsker på ønskelisten, men det er vist også umuligt til budgettet.

Ønskelisten er i øvrigt:
17,3" skærm
SSD harddisk
min. 8 GB ram
min. i5 processor
nVidia GTX, dedikerede RAM

Jeg vil sætte pris på input :)

På forhånd tak...

/JaMark
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. oktober 2016 - 23:30 #1
SSD hardisk ønsker du -
så vidt jeg kan se får du en ordinær harddisk med SSD cache dvs alt data skal læses fra ordinær hardisk i første omgang og eventuelt med held efterfølgende gange fra en forholdsvis lille cache.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. oktober 2016 - 23:48 #2
Set nærmerre på det - en ordinær harddisk og en SSD der bruges som cache - dvs du kan ikke instalere på den - 16G er for lidt til et moderne windows styresystem -vil du have fuld fordel af SSD skal du have styresystemet på den. Umiddelbart fremgår harddiskens cache ikke - men opsætningen er er nok med en underliggende ordinær harddisk - over den en lille cache og over den en større cache på M2.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 14:14 #3
Det kommer jo også an på, om der er plads til 2 diske i den computer.
250GB Samsung Evo SSD står til 774 kr. og opefter.
Hvis behovet for at gemme på selve computeren ikke er større, er det helt fint for en SSD er ikke alene hurtigere, men den bruger også mindre strøm og afgiver mindre varme. Jeg er enig i, at 16gb chache ikke er meget.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. oktober 2016 - 21:02 #4
I den komputer ville det være mere oplagt at bruge en SSD på M.2 stikket -der hvor der nu sidder 16G som cache - så undgås flaskehalsen på SATA.hvis M.2 sidder direkte på PCI - og så lade 1T disken sidde.

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3wda0c/m2_vs_sata_ssd_is_the_improvement_worth_the_money/

16G er nu meget som cache ofte er det kun 64M.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 21:14 #5
#4  Der ligger vel ikke en SSD på bare 16GB. De er da indbygget i den på 1TB.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. oktober 2016 - 21:48 #6
Nej - det troede jeg også først - at det var en hybriddisk
De 16G sidder på M.2 - 1T på SATA
På min stationære komputer har jeg 128G på M.2 og 2T på sata det fungerer rigtig fint med C-drev på M.2 og D-drev til data på sata.

Fra Hjemmesiden:
Lagring
Hovedlager
1 TB HDD / 5400 rpm
Grænseflade
SATA
SSD Cache
16 GB ( M.2 )
Optisk drev
DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 21:58 #7
Nå sådan Ok. Ja så kan der jo sagtens lægges en større SSD ind.
Jeg kører selv med SSD Samsung evo 250GB + 1TB HDD men på stationær.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. oktober 2016 - 22:30 #8
Som jeg ser det, er den manglende ssd disk ikke det største problem i forhold til, hvad den skal bruges til.
Som gaming computer er det indbyggede grafikkort absolut ikke noget at råbe hurra for, og hvis du vil spille spil, som kræver bare lidt af grafikkortet, kommer du til kort med det indbyggede "Intel HD Graphics 520".
Avatar billede jamark Praktikant
10. oktober 2016 - 23:14 #9
Tusind tak for alt input. (Mere er selvfølgelig meget velkomment).

Ja, som jeg skrev, ved jeg godt, at jeg udfordrere mine ønsker med det begrænsede budget. Hvad mener I om ønskerne generelt? Virker det fornuftigt til det behov, som jeg beskriver?

Efter at have læst jeres kommentarer, tror jeg, at jeg kommer til at ærgre mig, hvis jeg går for meget på kompromis med ønskerne. Jeg lavede lige en hurtig søgning og fandt denne, som dog er 2k dyrere:
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X756UB-T4033T/2531224

Denne kostede det samme i weekenden, men er lige sat 500 kr. op. Den har dog ikke SDD:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MSIGL726QD013/msi-gl72-6qd-013ne-17-3-barbar-gamer-pc
Avatar billede kurtba Ekspert
11. oktober 2016 - 22:19 #10
De ligner jo hinanden en del, men som du selv anfører har Asus ssd disk.
Dernæst er den største forskel, at Asus har 2 kerner på cpu, mens msi har 4 kerner.
MSI er kendt for at være god til at lave gamer pc.ere, så spørgsmålet er, hvad du selv vægter mest i det du får?
Avatar billede jamark Praktikant
14. oktober 2016 - 23:47 #11
Den korte version: Jeg er vist ikke så god til at overholde det med budget...

Den længere version: Jeg har (ikke overaskende) måttet konstatere, at mine ønsker ikke har kunnet blive opfyldt indenfor budgettet. Nu mener jeg til gengæld, at jeg har fundet et rigtig godt tilbud, som opfylder, mine ønsket, og giver mig god værdi for pengene:

http://www.webhallen.com/dk-da/computere_og_tilbehor/231559-asus_gl752vw-t4130t_173_fhd_i7-6700hq-8gb-1tb_hdd__256gb_ssd-gtx960m_2gb-win_10