Avatar billede petert Forsker
10. oktober 2016 - 08:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Upgrade firmware ??

Jeg har 2 stk.
1 stk. ZyXel GS 1510 0g 1. stk.GS 1910.
Disse er pt. ikke i drift men jeg påtænker at opsætte disse ifb.med 2 mindre firma op til 6 brugere.+ printere etc. i hver firma.
Jeg vil gerne have vejledning om jeg med fordel kan/ skal upgrade firmware ??
inden jeg sætter disse i drift.
således at disse switche kan blive tidsvarende, og køre stabilt.
Kan disse Zyxel GS 1510 og 1910 håndtere IPv6 mac Adresser ?
MVH
Petert
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. oktober 2016 - 09:05 #1
Hej.

  Switche'ne tænker jeg nu nok er tidssvarende (Gbit, GBIC-moduler). Når der nu er webinterface på, vil jeg også mene at de kan firmware-opdateres ad den vej.

  Med det sagt, så blander du to begreber: MAC-adresser og IPv6.
  MAC-adressen er en hardware-adresse på det NIC til tilkobler.
  IPv6 er ny generation af IP-protokollen. Men hvordan kommer IPv6 i spil her? Du vil jo som regel kun se IPv6 i forhold til internet, hvor man som regel benytter en gateway, der kan sammenkæde en IPv4 med en IPv6.

De bedste hilsner
Avatar billede petert Forsker
10. oktober 2016 - 10:04 #2
Hej CRKrogh
Du har helt ret jeg blandede begreberne sammen. Jeg er ikke så "velbevandret i Switche.
Konkret påtænker jeg at bruge i en kontorfællesskab med 5 brugere. med 1 internet opkobling, og så der opsættes 5 Vlan (1 vLan til hver bruger)
Hver bruger skal kunne gå på internettet og kunne bruge samme netværksprinter.
spørgsmål kan dette gøres og hvordan ?
kan der på disse GS Switche installeres noget drift overvågning af Lan netværket, som giver besked til evt. en It vagt, hvis internettet er nede.
hvis ja hvad kunne sådan software hedde?
på forhånd tak for hjælp
MVH
Petert
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. oktober 2016 - 10:24 #3
Hvis du definerer dine VLAN's, tagger et til hver port og så en port, hvor alle VLAN's er tilgængelige, burde det være ok, hvis din router så understøtter subnet's i den størrelse, du måtte ende i (det vil afhænge af hvordan du laver din opdeling).

Hvis du f.eks. logger til en syslog-server, er der gode muligheder for overvågning og rapportering:

http://www.gfi.com/blog/the-top-20-free-network-monitoring-and-analysis-tools-for-sys-admins/
Avatar billede petert Forsker
10. oktober 2016 - 12:58 #4
Hej CRKrogh
Tak for hjælpen det prøver jeg.
MVH
Petert
Avatar billede javieron Praktikant
19. oktober 2016 - 15:17 #5