Avatar billede Gitte Praktikant
10. oktober 2016 - 09:23 Der er 25 kommentarer

Unormalt højt dataforbrug på mobilt bredbånd (Oister)

Hvad kan der være galt når jeg har brugt 2 GB data på 30 minutter (ifølge Oisters opgørelse over mit dataforbrug),  på et tidspunkt hvor jeg kun har kigget på nyheder og andre småting på min bærbare computer ?
Det samme sker i dagen efter, hvor jeg har brugt 1 GB på 10 minutter.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2016 - 09:41 #1
Opdateringer af telefon?
Avatar billede Gitte Praktikant
10. oktober 2016 - 10:13 #2
Nej ingen opdatering af telefonen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2016 - 10:14 #3
Heller ikke apps?
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2016 - 10:15 #4
Ellers se hvilke apps der har brugt data.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2016 - 10:16 #5
det stort set eneste, der suger så meget er video.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2016 - 10:19 #6
Bruger du PC til at gå på nettet via mobilen?
Avatar billede Gitte Praktikant
10. oktober 2016 - 10:27 #7
Hvordan kan man se hvilke apps der har brugt data. Jeg har kun en gammel Nokia telefon som ikke kan gå på nettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2016 - 10:46 #8
Mig der har misforstået iom du snakker dataforbrug. Tolkede det som et mobilabbonement. Men er du på PC, kan du f ex have haft flere faner åben samtidigt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2016 - 11:12 #9
Er det Windows 10?
Måske er den ved at hente og klargøre den store jubilæumsopdatering.

Når man har et forbrugsafregnet abonnement, bør man - i indstillinger for hvordan Windows 10 henter opdateringer - fravælge at dine hentede opdateringer deles med andre brugere på nettet. Det koster dataforbrug. Slået til som standard.
Jubilæumsopdateringen nulstiller alle brugerindstillinger, så man skal fravælge funktionen igen efter opdatering.
Avatar billede Gitte Praktikant
10. oktober 2016 - 13:40 #10
Ja det er Windows 10 og ja der har været noget windows-opdatering i forbindelse med mit store dataforbrug, så det kan godt være at du har fat i en mulig synder. Jeg vil straks gå hjem og fravælge funktionen om "deling af opdateringer" og så håbe at det vil hjælpe. Du skal have foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. oktober 2016 - 14:34 #11
#9
troede det var en joke du skrev mht. deling på hele netværket, men så blev man så klog !!
ref https://www.version2.dk/artikel/windows-10-indfoerer-opdatering-a-la-bittorrent-926016
citat
Microsoft indførte oprindeligt featuren under en stor Windows 10-opdatering i november sidste år, men dengang var det kun tilladt at hente opdateringer fra computere på et lokalt netværk eller fra Microsofts servere.

Delivery Optimization kan frakobles

Brugere, der ønsker at slukke Delivery Optimization, kan gå til Indstillinger> Opdater og sikkerhed> Windows Update> Avancerede indstillinger

Her kan man deaktivere muligheden for at hente opdatering fra andre computere eller begrænse det til kun at gælde enheder på ens lokale netværk.
/citat
dele lokalt ville jeg kunne fårstå, men ikke globalt, lyder lidt som et potentielt sikkerheds hul
når jeg kommer på en win 10 skal det slåes fra.
Avatar billede wjens Guru
10. oktober 2016 - 15:19 #12
I indstillinger > netværk > wifi kan man angive at man sidder på en "forbrugsbaseret forbindelse". Så skulle windows undlade mere trafik end højst nødvendig, herunder deling af opdateringer. Jeg har ikke selv erfaringer med funktionen, så jeg ved ikke hvor effektiv den er.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
11. oktober 2016 - 10:41 #13
Helt enig med #11
Mine sikkerhedsopdateringer skal heller ikke have foretaget en mellemlanding på diverse computere i Østeuropa.
Avatar billede Gitte Praktikant
17. oktober 2016 - 14:27 #14
Nu har jeg fulgt alle jeres gode råd (jeg har ikke fået Windows 10 jubilæumsopdatering), men min pc forbruger stadig vanvittig meget data. Det drejer sig om 200 MB hvert andet minut. Jeg har mistanke om at det kan være Kaspersky opdateringer, men lyder det ikke lidt mærkeligt ?
Kan det være en virus der er kommet ind i min PC ?
Avatar billede wjens Guru
17. oktober 2016 - 14:46 #15
Enig, lyder mistænkeligt.

Prøv at starte Task Manager (højreklik i bundlinien) > More Details > Processes
sorter tabellen efter netværk. Siger det noget om hvilken app/process der arbejder på nettet?
Avatar billede Gitte Praktikant
17. oktober 2016 - 15:30 #16
Det drejer sig om min hjemme pc, så jeg vil gå hjem og se hvad den siger, når jeg følger din sti.
Jeg vender tilbage igen i morgen.
Avatar billede Gitte Praktikant
18. oktober 2016 - 08:16 #17
Det du skrev, kom ikke det frem når jeg højreklikkede på bundlinjen, men jeg fandt et andet sted i Kaspersky-programmet hvor man kunne se dataforbrug. Jeg kunne dog ikke se at der var noget specielt der opslugte den meget data, så jeg tror jeg må på værksted med min PC.
Er der nogen der kan anbefale et sted på Amager ?
Avatar billede wjens Guru
18. oktober 2016 - 09:59 #18
Det er Jobliste > Flere detaljer > .. på en dansk windows du skal gå efter. Jeg glemte lige at jeg sidder med en engelsk brugerflade.
Avatar billede Gitte Praktikant
19. oktober 2016 - 10:30 #19
Det eneste der viste et større forbrug var "Microsoft Edge" med 1,2 GB inden for den sidste måned. Men mit problem er at der nu er forbrugt 6 GB inden for de sidste 14 dage. Jeg har et mobilt bredbånds-abonnement hos Oister på 5 GB om måneden og det har været rigeligt i over år, så der må være sket et eller andet mystisk med min PC.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. oktober 2016 - 10:41 #20
Tror kun den viser Apps. Hvis du f ex downloader skype fra deres marketplace så vises skype i listen, men hvis du der imod downloader og installerer fra skype så vises det ikke. Så du skal nok have fat i et program der viser alt. Skal se om jeg kan google noget fram.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. oktober 2016 - 10:53 #21
http://www.manictime.com/

Tror det er freeware også (set i en anden tråd her på eksperten)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2016 - 10:58 #22
#21 freeware kan kun Automatic tracking, Tag time, Statistics - men det er også nok til dette brug.
Avatar billede Gitte Praktikant
19. oktober 2016 - 12:52 #23
Jeg er jo ikke en ørn til IT, men hvis jeg nu downloader "manictime", hvad er det så lige jeg kan se/skal lede efter ? Det er vel i øvrigt kun det fremadrettede forbrug jeg vil kunne se, ikke ?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2016 - 13:16 #24
den kan kun vise hvad der sker mens det selv er aktivt - så fremadrettet brug. Og programmet har en linje med applications. Når du sporer et højt dataforbrug via oister, så kan du i historikken se, hvad der kørte på det tidspunkt.
De første 14 dage med programmet har du adgang til alle funktioner (demo af pro for at lokke dig til at bruge flere funktioner). Men så skulle data-røveren jo være stoppet.
Avatar billede Anders Christian Praktikant
08. november 2019 - 12:15 #25
Jeg har også lige fået oister mobilt bredbånd og det har kun været sat til fjernsynet og brugt fredag og lørdag i en weekend. Resten af tiden (3 uger) er der blevet brugt Ca 50gb. 32gb på 14dage sidst i oktober og 18gb på 4 dage i november.  Det er en helt ny router der ikke har været sat til før og helt nyt abonnement. Kæresten har brugt det til at streame et par film mens hun var der ellers har der været lukket ned for det siden. Det stoppede dog da jeg spurgte oister hvad der var sket men de nægter det har noget med dem at gøre. Jeg har deres 30gb abonnement med dobbelt op tilbud