Avatar billede mjansen Seniormester
11. oktober 2016 - 08:40 Der er 7 kommentarer

Hvad er det modsatte af en delta værdi

Jo jeg ved godt at en delta værdi er a1-a2 eller sagt på en anden måde forskellen mellem 2 tal.

jeg har en masse data, som jeg viser. man skal så kunne vælge om man vil se delta værdien eller den alm værdi.

Men hvad kan jeg kalde den alm værdi, så det giver mening i forhold til delta værdien?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. oktober 2016 - 09:30 #1
Hmm, det er så heller ikke helt korrekt, idet at delta'en er FORSKELLEN imellem de to tal, ikke nødvendigvis resultatet af en subtraktion af de to celler i specifik orden.
Prøv evt. at opstille det på en tallinje for at visualisere det.

Men hvorfor ikke bare angive det som et resultat?
Avatar billede mjansen Seniormester
11. oktober 2016 - 09:49 #2
man skal vælge om man vil have alm. eller delta værdi, så derfor har jeg brug for et ord der beskriver det.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2016 - 09:53 #3
Så vidt jeg husker!
Delta betegner som regel forskellen mellem 2 værdier..
hvis du har Delta start = 8
og Delta slut = 16
så er Delta = 8
dvs. forskellen mellem 2 værdier!
Så må det modsatte jo være er lig med eller konstant T
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. oktober 2016 - 10:58 #4
Det afhænger af sammenhængen, dvs. hvad tallene udtrykker.
Du kan måske bruge betegnelsen "referenceværdi".
"referenceværdi" + "ændring" = "opdateret værdi"
eller
"foregående værdi"  + "ændring" = "ny værdi"

Jeg foretrækker i øvrigt at bruge betegnelsen "ændring", med mindre det i dit fagsprog hedder "delta".
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2016 - 12:14 #5
Så vidt jeg læser står de i spørgsmålet hvad det modsatte er og ikke hvad Delta værdi er ????
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. oktober 2016 - 12:16 #6
@poko1: man skal læse hele svaret, ikke kun den sidste sætning :-)
Avatar billede vilben Praktikant
12. oktober 2016 - 22:40 #7
Det handler, som praktikanten Stefan) beskriver, ganske rigtigt skriver, om referenceværdierne.
Hvad er resultatet i forhold til?
Tænker man eks. ?E(DeltaE )i forbindelse med en farvemåling: L 0,10,?a 0,67, ?b -0,62  op mod en vedtaget (indlæst) standart, har du = ? E 0,92.
reelt en indikation af at ting ikke nødvendigvis ser ud som man tror, da øjet (hjernen) har svært ved at skelne. men summarum er det blandingen (forholdet) mellem målte (eller vedtagne) værdier.