Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. oktober 2016 - 09:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forbyde / Spærre Internetsider

Regeringen vil lukke (Forbyde, spærre ?) Internetsider, der opfordrer til vold, ekstremisme, had. Ja, god idé. Men kan det gøres i praksis ?
Tror jeg IKKE. Der finder millioner af sider fra K.K.K - Black Power, Jødiske had grupper, Islamiske had grupper. o.s.v. o.s.v. Holocaust benægtere. Waffen SS. o.s.v - Det kan godt være, de kan lukke nogle få, danske, hjemmesider. Men Internettet består jo af sider fra HELE verden.
Er det ikke meget naivt, at tro, man kan lukke alle had-gruppers Internetsider ?
Selv om man kan spærre dem (evt.) Så kan  man gå ind med få midler. TOR, f.eks.

Hvad har man tænkt sig fra regering og støtte partiers side, mon ???

*
Venlig Hilsen Jørn
Avatar billede Slater Ekspert
11. oktober 2016 - 09:55 #1
De har vel tænkt sig at gøre det på samme måde som de gjorde med piratebay.org
- Dvs. de tvinger alle danske internetudbydere til at blokere for adgangen. Men det kan stadig utroligt nemt omgås, med alternativ DNS, VPN, proxy, osv.

Men eftersom de aldrig gjorde mere ved piratebay end det (ikke at de kunne), så tror jeg heller ikke det kommer til at ske her. Resultatet er så selvfølgelig at det intet resultat har, da de grupper, man gerne vil forhindre i at komme ind på de sider, spreder information i deres netværk om hvordan man omgår blokeringen, mens andre mennesker, der bare vil se hvad det handler om, researche, eller bare se hvilke meninger der eksisterer, bliver mere forhindret.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. oktober 2016 - 21:21 #2
Enig, det eneste værktøj, der kan komme i spil her i landet, er en simpel DNS-blokering, der ikke har nogen som helst effekt på den mennesker, den burde begrænse adgangen for.
Avatar billede f-arn Guru
12. oktober 2016 - 17:35 #3
Det er teknisk umuligt for Danmark at spærre adgang til en internet side i udlandet!!!
Avatar billede Slater Ekspert
12. oktober 2016 - 18:54 #4
Det er ikke sandt, f-arn. De gjorde det med piratebay og nogle andre.

Det er bare ikke en særlig effektiv blokering, men der er ingen forskel på, om siden findes i Danmark eller udlandet.

Det de ikke kan, er at kræve en udenlandsk side lukket. Det kan de godt med en dansk, hvis indholdet bryder dansk lov.
Avatar billede f-arn Guru
12. oktober 2016 - 22:10 #5
Det er teknisk umuligt at forhindre den danske befolkning i at tilgå en udenlandsk hjemmeside. De kan lave alle de blokeringer/spærringer de vil - hvis siden eksisterer kan man også komme på den!

Den eneste måde det kan forhindres på, er ved at slukke for strømmen og konfiskere befolkningens computere og smartphones....
Avatar billede Slater Ekspert
12. oktober 2016 - 22:42 #6
Det er teknisk umuligt at effektivt forhindre befolkningen i at tilgå nogen webside, dansk eller udenlandsk.

Jeg forstår ikke, hvorfor du specificerer at den skal være udenlandsk. Det gør ingen forskel.
Avatar billede f-arn Guru
12. oktober 2016 - 23:33 #7
Det gør det nu, for danske myndigheder kan lukke danske hjemmesider så de ikke kan tilgås. Det kan de ikke med udenlandske hjemmesider...
Avatar billede Slater Ekspert
13. oktober 2016 - 08:27 #8
Så altså præcis hvad jeg sagde før?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. oktober 2016 - 16:05 #9
T*A*K til A*L*L*E