Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. oktober 2016 - 10:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Access database udskift punktum med komma

Jeg hjælper en bruger som har lavet sin database med engelsk decimalpunktum (.) i stedet for dansk (,) - på en Windows-pc med dansk indstilling. For at kunne dette har hun formateret alt som tekst og har nu problemer med at eksportere til Excel.

En simple søg og erstat er ikke nok, felterne er stadig tekst, og hvis man omformaterer til tal-felter forsvinder decimalerne.

Gode råd modtages gerne.
11. oktober 2016 - 11:08 #1
Hej
Hvis han har Windows indstillet til engelsk decimalpunktum så gælder det også i Excel. Og punktummet er reserveret til decimalpunktum

Jeg har en Dansk opsætning og der kan jeg:
* søg og erstat (punktum til komma)
* omformaterer til tal
Så er det tal

Men i en engelsk version mener jeg ikke at man kan bruge decimalkomma. Man kan i al fald ikke bruge decimalpunktum i en dansk version.

Kan han ikke stillet sproget om i Excel alene? (Filer --> Indstillinger --> Sprog.

Håber det kan bringe dig lidt videre.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede terry Ekspert
26. oktober 2016 - 13:52 #2
"For at kunne dette har hun formateret alt som tekst"
So assuming the data is text and not numeric

You need to replace . with , using and the replace function. Then you should be able to convert field to numeric value

UPDATE YourTable SET YourTable.YourField = Replace([YourField],".",",");
Avatar billede terry Ekspert
26. oktober 2016 - 13:57 #3
and just for information
the decimal separators in Access numerical fields are governed by the PC's regional settings. So if you create a number while using UK regional settings, for example 99.99 then change your regional settings to DK and then look at the number it will now be seen as 99,99
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. oktober 2016 - 15:15 #4
Is it possible to use the "Update" command on all field in all tables for one database?

And where do we write the command, I guess there is a SQL command line somewhere in Access?
Avatar billede terry Ekspert
26. oktober 2016 - 15:40 #5
You can use the UPDATE command on one or more fields in one table at a time.

There is a query editor in Access where you can build and then execute the SQL statement.

And its also possible to use DoCmd.RunSQL "Update ....."

In debug window in Access
Avatar billede terry Ekspert
26. oktober 2016 - 15:44 #6
If you modify the SQL I used as an example, so that it uses your table and one field then you can use this when creating a new query to see how it looks in design view, so you get an idea as to how you can add further fields and update criteria
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2016 - 11:59 #7
?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
18. november 2016 - 14:47 #8
Jeg har markeret Terry forslag som løsning - det ser rigtigt ud, men jeg har desværre ikke haft mulighed for at afprøve det, da jeg ikke har været i kontakt med brugeren siden.
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2016 - 15:39 #9
thanks, drop a comment if you need further help later.