Avatar billede Benjamin Novice
12. oktober 2016 - 19:09 Der er 15 kommentarer

Dårlig til matematik - hvad gør jeg?

Hej,

I dag, da jeg skulle i gang med en matematik aflevering, indså jeg hvor dårlig jeg faktisk er til matematik. Jeg har førhen oplevet nogle gange, hvor jeg har tænkt ved en opgave "Det kan jeg ikke finde ud af" og så 'kaster' jeg bare opgaven væk. I skolen er der meget uro, og så er det ret svært at høre hvad læreren siger. Jeg kan ikke koncentrer mig når vi har matematik timer. Der bliver ikke rigtig gjort noget ved det, andet end min lære siger 'Ti stille!'. Det er hver gang den samme person der laver larm, og jeg forstår ikke hvorfor han ikke bare bliver sat ud til en anden lære, som kan hjælpe ham. I morgen vil jeg fortælle, hvordan jeg har det med matematik, til min lære. Jeg kan godt finde ud af at plusse, gange, dividere (det kniber stadig lidt), minus og alle de der basic ting.

Jeg tror mit problem er, at jeg ikke kan koncentrer mig. Jeg har svært ved at læse opgaveteksterne, og forstå dem. Jeg tænker tit udenfor det emne, og falder i helt andre tanker.. igen, koncentration. Jeg kan bedst lide at lave det sammen med andre, bare der mindst er 1 person ved siden af mig som jeg kan spørge om hjælp.

Min lærer er helt klog, så han har ret svært ved at forstå hvorfor jeg ikke forstår matematik. Jeg føler mig klodset og dum. Jeg vil rigtig gerne være god til matematik, på grund af min uddannelse har krav til det. Min far bliver stresset, når jeg ikke forstår det. Så jeg har givet op af hjælpen fra ham.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2016 - 19:20 #1
Hej.

  Først skal du have klarhed over, om det "kun" er koncentrationen, der driller dig, eller om der er andre ting i spil, f.eks. læseproblemer eller knas med talforståelse. Det lyder ikke umiddelbart som det sidste, men du kan testes for læseproblemer. Som sagt, vigtigt at få klarlagt hvor din største udfordring er - det kan nemlig være vejen til at du får den rigtige hjælp.

  Med det sagt, så findes der flere veje til at løfte niveauet for dig: Den mest indlysende er selvfølgelig én,  der kan hjælpe dig med lektierne og har overskuddet til at forklare vejen igennem opgaverne.

  En anden vej kunne være coaching, altså en samtale der kan hjælpe dig med at finde ind til årsagen til problemet og få dig til at arbejde med den rigtige vej til at forbedre situationen. Man kan sige at det her handler om "hjælp til selvhjælp".

Tænk godt over det og lad os høre, hvilken retning der tiltaler dig mest?

De bedste hilsner
Avatar billede Benjamin Novice
12. oktober 2016 - 19:51 #2
Hej,

Jeg tænker jeg tager en snak med min lære imorgen omkring det.
Idéen med 'hjælpelæren' lyder god, men jeg tror ikke der er nogen der vil forstå mig omkring det. Jeg føler mig tryg, når der er en jeg kan spørge om hjælp hvis det hele går galt. Lige nu, sidder jeg hjælpeløst med en matematik aflevering som skal afleveres på fredag.. Og der er ingen mulighed for hjælp på skolen, da vi har emneuge.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2016 - 20:06 #3
Første skridt er helt sikkert at gøre dem klart, at du har noget der skal tages hånd om - det er ikke noget, jeg mener nogen skole med almindelig respekt for eleverne kan være bekendt at overhøre.

Der er også flere måder, hjælpen kan gives på, også uden at skolen som sådan skal finde ressourcer til en ekstra lærer til klassen. Det kunne f.eks. være en engageret elev på et højere klassetrin, eller en ekstern "tutor"- måske endda en, du allerede kender i forvejen?
Avatar billede Benjamin Novice
12. oktober 2016 - 21:59 #4
Jeg har fundet en midlertidig løsning via. et spil. Der er en venlig pige, som gerne ville hjælpe mig med forståelse af de opgaver osv. Det går frem ad :) - Har fundet ud af, at alt jeg behøver er et 'spark om bagi', til at komme i gang, og så en til at hjælpe mig med at forstå opgaven og hvordan man regner det ud.
Avatar billede vilben Praktikant
12. oktober 2016 - 22:58 #5
Havde selv en super matematik lærer i folkeskolens 7. kl. som forstod at "det der med problemregning (tekst + regning) ik' lige var mig. istedet fik jeg først 1. grads ligninger, sidenhen 2. grads ligninger og endte med i 9. kl. at lære ham om 3. grads ligninger og rødder.
læren af dette er at vi måske ikke lige forstår tingene som alle andre (vi er ikke alle lige...), men vi kan noget andet. det er bare at udforske det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. oktober 2016 - 07:20 #6
Super! Godt at høre at du allerede nu har fundet noget, der føles rigtigt!
Avatar billede Nina Forsker
13. oktober 2016 - 08:51 #7
Hej Benjamin,

Matematik er svært, hvis man slet ikke forstår det læreren snakker om. Jeg troede rigtig længe at jeg var dårlig til matematik, ikke kunne finde ud af det osv. jeg fik bare flere opgaver sendt hjem, og ekstra hjælp fra læreren gjorde ingenting. Da jeg så gik ud af folkeskolen og startede på min uddannelse fik jeg en anderledes undervisning, matematik om emner som jeg var interesseret i, spil, computer, skat, husleje, det hjalp mig rigtig meget at forstå opgaven når jeg forstod meningen i at lave den.

Jeg lærte mest af at få det forklaret logisk frem for teoritisk, 2+2=4 ja? Men hvad skal han bruge de 2 til? :)

Det du kunne gøre var at spørge din matematik lære om han kan lave nogle opgaver som er relevante for dig, f.eks, Jens køber 1 spil i Game Stop, der er tilbud på 25% hvor mange penge sparer han hvis original prisen er 600 kr.

Og du skal slet ikke føle dig klodset, du skal vide, ikke alle mennesker tænker ens, hvis den måde du tænker på f.eks du er født som en fisk, så det du er bedst til er at svømme self. så bliver du bedt om at klatre et træ, men det du jo ikke født til? Jo, du kan lære det.. men det er rigtig hårdt og føles som umuligt. - Find din måde at klatre på, så du både forstår og lærer af det.

Nu når du har fundet noget du gerne vil, altså din uddannelse så der self. krav, du skal vide internettet er din ven og der er masser af hjælpe midler både online og "offline" altså lærer, venner, forældre. - Husk det er mega vigtigt at du er ærlig overfor dine forældre og fortæller dem at det er et problem, ikke for at "stresse" dem, men fordi de er dine forældre og de skal være forståene og hjælpe dig på måske andre måder end din matematik.

Det eneste du skal bruge er dit UNI-login for at kunne bruge den her hjemmeside
http://www.lektieronline.dk/
Den her er lidt af en Matematik-ordbog med forklaringer
http://www.webmatematik.dk/

Jeg håber du finder den rigtige hjælp,
Mvh. Nina
Avatar billede Benjamin Novice
13. oktober 2016 - 13:07 #8
Hej Nina,

Du skrev på et tidspunkt, noget der fik et citat skrevet af Albert Einstein frem i mig. Jeg kender det allerede, og har markeret det som mit ynglings citat.

"Everyone is a genius - But if you judge a fish by it's ability to climb, it will live its whole life believing that it is stupid" - Albert Einstein

Citat beskriver ret godt, det du også har skrevet.
Tak for de links, jeg vil fremover bruge dem :)
Avatar billede Mikael Ekspert
16. oktober 2016 - 15:02 #9
Det er helt korrekt som # Nina beskriver det.. At vi alle har vores metode til at lære ;)

Nogen gennem øret.. Andre gennem synet.. Og igen andre gennem "fingrene"
(Der er sikkert mange andre måder.. Men fælles, er nok LOGIK ??)

Jeg er bestemt ikke nogen stor matematiker. Og er en årgang 56, med kun 9 klasse dengang. Men LOGIK er dog MIN stærke side.

Min egen datter havde selv i 8-9 klasse, overhovedet ikke fattet procent regning. Ej heller det at dele (Altså fx. hvad er 5/4 dele  af "noget" ??)

Hendes vej til den lærdom, gik gennem "fingrene" og en flad skål med små kugler.
3 aftener, og så sagde det "bingo". Og både procent og deling sad fast.

Et plejebarn i 3 klasse HADEDE matematik. Og var klart klassens dårligste.
14 dages TVUNGEN aftenundervisning med papir og blyant. Samt masser af brok de første 10 aftener. ;)
Så skete "underet"..  Pludselig så hun lyset. Og fattede det hele. (Hun gennem øjet, og med en masse logik fra hendes hverdag)
Nu er hun 15 år gammel.. Og score 12 i al matematik ;)

Så ja.. Vi lære på hver vores måde ;)
Avatar billede Benjamin Novice
16. oktober 2016 - 15:16 #10
Hej Mikael!

Det lyder mega fedt! Dejligt at de 2 kunne finde en vej.. Men hvordan finder jeg min vej til matematik? Jeg vil gerne vide hvordan jeg lære det bedst :)
Avatar billede Mikael Ekspert
16. oktober 2016 - 15:33 #11
Tja.. Kender dig jo ikke.. Ved heller ikke hvor du er aldersmæssigt/skole årgang ? ;)

Men vejen er klart at forstå/lære de 4 grundlæggende regnearter.
At lægge sammen (plus + plus) Og gange. Det HAR du fattet som jeg kan læse ? ;)

Så er der de andre 2 grundlæggende.
At trække fra og dividere.

Min søn fattede godt de 2 første.. Men ikke de 2 sidste ( i anden klasse)

Det "forløsende ord" til HANS forståelse var simpelthen ordet. OMVENDT.
"Du kan godt finde ud af, at lægge sammen og gange.
Minus og dividere er BARE det omvendte."

Min datter fik dag og nat spørgsmålet.. Hvad er 100 %. (er det hele af "noget")
(100 kugler på et fad. Hvad er 20 %. Svar 20 kugler = samme 20 % af det hele.)
(100 kugler på et fad. Tag 20 % og hvad er der tilbage. Svar: 80 kugler og samme 80 % af det hele)
Avatar billede Noah1967 Praktikant
07. september 2018 - 10:36 #12
jeg er ikke så god til matematik hvad gør jeg?
Avatar billede Benjamin Novice
07. september 2018 - 14:53 #13
Hej Noah!

Trådstarteren her, ja, altså mig med matematik problemer. Det lyder til du har ramt noget lignende som jeg. Det er godt og vel 2 år siden, at jeg lavede den her tråd, så der er sket meget siden sidst.

Jeg fandt efterhånden ud af, at jeg var faktisk lidt for hård mod mig selv. Det er jeg også den dag i dag. Jeg havde bildt mig selv ind, at jeg var dum som en dør til matematik. Men jeg kunne faktisk godt følge med, hvis bare jeg troede på mig selv og gav den lidt mere gas. Jeg er dog ikke i tvivl om, at matematik ikke er min stærke side. Det har også hjulpet mig, at være bevist på det.

Jeg er nu 16 år, gået ud af folkeskolen med 10 i matematik (med hjælpemidler) og 4 (uden hjælpemidler). Jeg er ret stolt. Nu er jeg startet på handelsgymnasie (HHX). Jeg kan sagtens mærke forskellen på undervisningen. Jeg synes faktisk, at det er lidt lettere at forstå på gymnasiet - men jeg kæmper stadig i timerne med at følge med.

Mit råd til dig:
Stol på dig selv. Kæmp for det. Lad være med at hakke ned på dig selv, bare fordi du ikke lige forstod en bestemt del af matematikken. Vi er ikke alle ens, andre forstår det med det samme, andre skal have den et par gange mere.

Jeg vil gerne hjælpe dig yderligere, fordi jeg selv ved, hvordan det er at stå som en håbløs (føler man) dreng. Derfor spørger jeg:

Hvor gammel er du?
Hvor i uddannelsessystemet er du? Folkeskole? Gymnasie? Erhversuddannelse?
Avatar billede thov Forsker
07. september 2018 - 16:13 #14
Måske Khan Academy kan hjælpe ?
Kig her: https://da.khanacademy.org/
Det begyndte da Salman Khans niece bad om hjælp, og den første YouTube video blev fulgt af flere.
En sneboldeffekt førte til en donation på $10 mill. fra Bill Gates, og siden har for længst passeret 100.000 hits pr. døgn.
Avatar billede Benjamin Novice
07. september 2018 - 16:43 #15
Det ser da ud til at kunne bruges! Jeg tager et nærmere kig på det senere i dag. Takker!