Avatar billede Lukas madsen Juniormester
18. oktober 2016 - 21:21 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Hvilket grafikkort passer til min pc

Hej, jeg er på udkig efter et nyt grafikkort til min gaming computer fordi når jeg spiller arma3 har jeg i gennemsnit kun 15 fps, hvilket er meget lidt. Jeg spiller også meget rust hvor jeg ikke har nogen problemer. Håber i vil hjælpe mig med at købe et nyt (Har fået at vide at jeg skulle købe et nyt grafikkort) ved ikke om det er det jeg skal købe

Specs:
AMD FX 8150 / 3.6 GHz processor - AM3+

Cooler master Hyper TX3 evo processor-køler - 92mm 17-30dBA

MSI 970 A-G45 - ATX AM3+

Kingston hyperXblu - 8GB DDR3 1600 MHz  PC3-12800 CL10

Asus HD7850-DC2T-2GD5- V2 Grafikkort - 2 GB

Seagate Barracuda harddisk - 3.5 ' ' SATA-600 1TB

Cooler master CM 690 || - ATX sort

Cooler master GX lite 700W  - 120 mm

ASUS blueray drev
Avatar billede Slater Ekspert
18. oktober 2016 - 21:33 #1
Alle moderne grafikkort passer.

Grafikkort er det nemmeste at købe, der er én fast standard: PCI-E, og den er både forud- og bagudkompatibel. Dit bundkort har 2.0, hvilket stadig er nok til at trække alle grafikkort uden flaskehals.

Det eneste du skal sørge for, er at din strømforsyning har de rigtige stik ud. 700 W er nok, men du skal også have frie 4, 6 og 8 pin strømkabler, an på hvad grafikkortet kræver.

Og ja, nyt grafikkort er hvad der vil gøre størst forskel i din computer.
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
18. oktober 2016 - 21:44 #2
Tak, men er der andet der ville være godt at købe til min computer?
Avatar billede Slater Ekspert
18. oktober 2016 - 21:50 #3
Det kommer selvfølgelig an på, om du er ude på at bruge mange penge, eller bare vil have det vigtigste. Jeg gætter umiddelbart på det sidste, men ret mig gerne.

I så fald er din CPU stadig rimelig. Intet monster, men den kan fint følge med i dag, 8 GB RAM holder også fint, så længe du ikke skal have 300 programmer kørende i baggrunden mens du spiller, og selvom en SSD altid er rar, så hjælper den næsten udelukkende på opstartstider, den giver dig ikke bedre fps.

Så på et budget ville jeg klart starte med et grafikkort.
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
18. oktober 2016 - 22:04 #4
Kan jeg måske godt komme op på 30 fps hvis jeg køber et grafikkort til 5000?
Avatar billede Slater Ekspert
18. oktober 2016 - 22:10 #5
30? Intet problem overhovedet. Og jeg ville endda sigte langt lavere end 5000 kr for grafikkortet. 5000 kr giver dig næsten et GTX 1080, som er det allerbedste på markedet lige nu.

Hvis du ikke sigter højere end 30 fps, så kan du sagtens nøjes med noget til 1000-2000 kr. Selv hvis du gerne vil have 60 fps eller højere, kan du fint nøjes med f.eks. et GTX 1060 til cirka 2000 kr, hvis du ikke behøver at køre spillet i ultra indstillinger.
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
19. oktober 2016 - 09:30 #6
Kan du sende et link?
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
19. oktober 2016 - 09:34 #7
Til en på 2000kr
Avatar billede Slater Ekspert
19. oktober 2016 - 11:08 #8
F.eks. her: https://www.komplett.dk/product/895472/hardware/grafikkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1060-6gb-dual-fan

Godt nok lige over 2000, men det er en pålidelig forhandler og et godt mærke kort. Det kan heller ikke betale sig at købe det allerbilligste.
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
19. oktober 2016 - 12:06 #9
Jeg har lige fundet ud af at det grafikkort jeg har nu også koster 2000kr men er det bedre det du sendt link til?
Avatar billede Slater Ekspert
19. oktober 2016 - 12:11 #10
Et HD 7850 kostede nok ca. 2000 som nyt, men det er 5 år gammelt.
Avatar billede Lukas madsen Juniormester
19. oktober 2016 - 12:22 #11
Ok, mange tak for hjælpen
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 12:11 #12
1 lille ting du skal huske når du køber grafikkort er at der skal være plads i dit Kabinet , nogen grafikkort er så lange at der ikke er plads i kabinettet :-) men som Slater siger, 1060 er nok til at give dig 60+ fps med god kvalitet i lang tid, et kort til 5000 er decideret HIGH end og er meget egnet til 1440p eller 4k opløsning, til 1080p gaming ville jeg også forslå et 1060 eller 1070 da de både bruger meget lidt strøm men også er virkelig kraftige hvilket giver dig muligheden senere hen til at køre SLI

SLI er når du parrer 2 grafikkort eller flere sammen.

Eks: du køber et 1070 nu, også om 3-4 år begynder spillene at være hårde ved dit kort, så kan du smide et extra 1070 i som giver liv i spillene igen.

Der kan dog være problemer med SLI.
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 12:13 #13
Har lige læst mig til at der kan være GPU op til 43 centimeter i dit kabinet så der burde ikke være noget problem der, de fleste GPUer er omkring 30-35cm så der er massere plads i dit kabinet :)