Avatar billede Idaida Juniormester
19. oktober 2016 - 15:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Et alternativ til Picasa - eller overflytning?!

Hej alle!

Jeg er virkelig ked af, at googles fototjeneste Picasa stopper og er lukket. Jeg har brugt programmet SÅ meget til redigering af fotos - i sær i forhold til effekter,  lag og lag-på-lag collager med to fotografier. Og indtil videre har jeg KUN problemer med det nye google+ og jeg kan ikke se, at det program kan de samme ting :-( Jeg har stadig Picasa på min gamle computer, som næsten ikke kan mere, og da jeg så ville downloade Picasa til min nye bærbar fik jeg et chok da jeg opdagede at det var lukket.
Mine spørgsmål lyder altså: Er det helt umuligt at overføre/flytte Picasa-programmet fra min gamle bærbar til min nye bærbar? Og/eller er der nogle gode alternativer til Picasa - af gratis fotoprogrammer som kan lave gode collager, med to fotos over hinanden + lidt mere.

Håber virkelig, at der er nogle venlige computer-nørder herinde som vil hjælpe en fotonørd som ikke er en computernørd. :(

Mvh Ida
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. oktober 2016 - 16:07 #1
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2016 - 17:11 #2
Du skriver Google+, men det er Google Fotos, der er afløseren. Det er faktisk et ok "program". Det kan anvendes på alle enheder PC/Mac/tablet/smartphone. Det uploader automatisk til Google skyen og der findes en del redigeringsmuligheder.
Specielt er det smart, hvis man har begrænset plads på telefon/tablet, da man kan slette alle de fotos, der allerede ligger i skyen.
Ved upload i høj kvalitet, er der ubegrænset gratis plads.
De fotos du allerede har uploadet fra Picasa genbruges via Google Drev.
Der kan laves albums og collager. Albums kan vises som diasshow.
Giv det en chance, jeg tror du bliver positivt overrasket.
(Jeg har ingen økonomisk eller anden interesse i Google ;-))

Hvis du vil have et program på din pc kan Ashampoo Photo Commander Free være en mulighed. Jeg har dog ikke selv brugt det i nyere tid. https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/1518/multimedia-software/photo-commander-free

På en Mac bruger jeg det indbyggede program Fotos.
Avatar billede Idaida Juniormester
20. november 2016 - 15:49 #3
Tusind tak for svar! Jeg må lige kigge lidt nærmere på linket michael_stim

Men jeg synes virkelig at det var uoverskueligt da jeg forsøgte at kigge på google photos. Ved du/I om man kan flette flere fotografier sammen i det nye google photos? Altså lægge to fotografier ovenpå hinanden, som i en collage med to fotos ovenpå hinanden?
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2016 - 16:14 #4
Google Fotos har samlet dine fotos i en bunke sorteret i datoorden. Det er ikonet fotos (midterste til venstre).
Øverst er Assistent, der kan udføre albums, collager og animationer.
Den nederste er de albums, du selv har udarbejdet. Derudover kan det gruppere efter lokalitet (hvis dit foto indeholder gps koordinater) og efter ting. Du kan søge helt bredt i alle dine fotos: hund, solopgang, skib, hus osv.
Foreslår du uploader nogle billeder og eksperimenterer lidt. Jeg synes det er både godt og nytænkende.