Avatar billede Steen Seniormester
20. oktober 2016 - 22:38 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Test af bundkort processor og andet grej.

Hej.

Blæseren i min stationær kører mere end normal og derfor vil jeg gerne kunne diagnosticere om der er problemer med evt. bundkort og processor eller andet grej.
Kikker jeg efter "Memory Usage" så er det Firefox der bruger mest, resten er ikke i nærhedne af.

Findes der et godt utility som kan klare opgaven ?

Motherboard : ASUS SABERTOOTH X79
Processor : Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz
Grafikkort : GeForce GTX 970
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2016 - 04:56 #1
Avatar billede bech1200 Mester
21. oktober 2016 - 10:32 #2
Prøv at kigge i Bios, se hvor varm din CPU bliver, bliver den mere end 45 grader IDLE burde du prøve at afmonter CPU blæseren, rense den og rense CPUen samt give den ny Thermal paste (non-cunductive) også sætte det på igen, prøv også at kigge i Bios efter dine Cabinet Fans om de køre hurtigere end normalt og evt sæt dem på "silent mode"

Har selv lige skiftet kabinet og min PC larmer mere end normalt da jeg kan se at CPUen bliver meget mere varm end normalt hvilket gør alle fans i Cabinettet køre hurtigere så når jeg kommer hjem skal jeg også have renset min blæser, det er godt at gøre cirka 1 gang om året, clean det hele og reseat CPUen.

Håber det hjælper Mvh.
Avatar billede bech1200 Mester
21. oktober 2016 - 10:34 #3
Selvom den ikke bliver mere end 45grader IDLE kan det stadig være en god ide og afmonter, rense og genmonter.

lige pt bliver min processor 85 grader under fuld load hvilket er alt for meget og det har noget at gøre med CPU køleren ikke får ordentlig fat i CPUen (fx: dårlig thermal paste eller for gammel thermal paste etc)
Avatar billede bech1200 Mester
21. oktober 2016 - 10:39 #4
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

du kan også bruge HW monitor til at monitor din CPU, Gpu, Bundkort osv med hvor varm tingene bliver og hvor meget volt osv de får, du kan endda også se hvor hurtig dine fans køre, det er ikke 100% korrekt men det er et rigtig godt pogram til at give en anelse om hvad der er galt, kunne meget forstille mig at du har brug for et "re-seat" af cpu, simpelt hen hele cpuen op og clean den med enten alkohol eller et rengørings produkt TIL cpu'er der kan findes masser online, men jeg bruger selv bare toilet papir og køre i cirkel rundt indtil den er clean, samme gør jeg med bunden af CPU køleren, husk at blæs køleren igennem for støv og for guds skyld køb noget GODT thermal paste ikke noget billigt lort det giver flere problemer end det gavner, der er massere af videoer på youtube der viser dig præcis hvordan du gør det hele det er nemt!

Husk dog at statisk stød kan ødelægge dine komponenter så enten hav en anti-statisk måtte eller armbånd eller bliv ved med at røre ved en radiator hvergang før du røre computeren, (Computeren's PSU kan også bruges istedet for en radiator)

held og lykke.