22. oktober 2016 - 11:10 Der er 3 kommentarer

virtuel windows

Hej.
Jeg har en imac samt en ipad pro med tastatur og pen. Jeg har brug for at køre et program som hedder DesignAknit som kun kører på windows. Jeg har fået oplyst at jeg skal installere "virtuel windows" på min  imac for at køre et windowsprogrammet. Kan jeg gøre det samme på min ipad pro. Hvad er din/jeres erfaringer med lignende? Og evt. et tip til hvordan man gør!
Avatar billede Richard Thune Forsker
22. oktober 2016 - 12:28 #1
Det var en meget sparsom instruktion du der fik.
En virtuel Windows betyder at du installerer et program der kan oprette en virtuel maskine og så installerer du en normal windows i den.
Der findes en gratis virtuel maskine, Virtualbox.
Købeprogrammerne f.eks. Parallels Desktop kan mere, men om du behøver det må du selv vide.
Der er dog ikke en gratis (lovlig) windows at finde nogensteder, så hvis du ikke har en ekstra windows liggende kommer det til at koste.
Et alternativ kunne være gratis Winebottler eller købeprogrammet Crossover forMac.
Disse programmer kan køre en del windows programmer uden at behøve at installere Windows.
Jeg bruger selv Parallels Desktop, så jeg vil ikke kunne assistere med andre muligheder.
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2016 - 13:45 #2
En Mac kan også køre BootCamp, dvs. ved opstart vælger du om den skal starte OS eller Windows. Læs mere herom på Apples hjemmesider.
Richard Thune #1 har helt ret i det med Windows licensen. Det koster.
Kører selv Parallels på både iMac og MacBookPro. Parallels tillader at begge styresystemer kører side om side, og du kan arbejde frit mellem alle programmer uafhængig af styresystem. Kører MacOS Sierra og Windows 10.
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2016 - 17:00 #3
Ifølge dette link kan man også med sin iPad Pro køre virtualisering. Det virker dog som om man på sin Pro kører Parallels programmet på Mac/PC, dvs. en slags fjernbetjening. Jeg har personligt ikke nogen erfaring med dette, men se denne side  http://www.computerworld.com/article/3074236/apple-ios/now-you-can-run-windows-10-on-an-ipad-pro-android.html