Avatar billede Malip163 Praktikant
22. oktober 2016 - 15:11 Der er 2 kommentarer

Loging af aktivitet på Macbook Pro?

Jeg vil høre om det er muligt for mig at finde ud af om en person (mod min vilje) har skaffet sig adgang til min macbook profil (min bruger har password).
Min Macbook Pro har jeg delt med en tidligere kæreste, hvor han havde sin profil og jeg havde min profil på. Vi er gået fra hinanden. Jeg har mistanke om at han for nyligt  har skaffet sig adgang til min profil og at han eventuelt overvåger mig. Han er en ret dreven it-bruger og har pralet med at adgangskoder på devices er nemme at knække. Vil jeg kunne finde spor af at der har været logget på min profil, at der er taget backup, kopier, spejling, eller at der er spyware på min Macbook? Kan man slette/skjule sine spor - at man har været logget på, så det er sværere for mig at finde ud af? Og vil det overhovedet fremadrettet hjælpe mig at skifte adgangskoder?
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2016 - 17:23 #1
I din situation ville jeg starte på en frisk. Forhåbentligt har du ikke mange dyre købeprogrammer fra App Store.
Du starter med at oprette nyt AppleID med ny mailadresse (kan være en ny G-mail) og password.
Derefter sikrer du dig kopi af alle dine filer, fotos, mails, adresseliste og evt. favoritter. Det skal være på separat harddisk og/eller usb sticks.
Det er ikke nok de ligger i iCloud, for din gamle iCloud hænger på dit gamle AppleID, som du nu forlader.
På Mac´en logger du nu ud af iCloud, Facebook, Apple Store osv. Derefter nulstiller du Mac´en og geninstallerer OS (det er gratis). Her logger du ind med dit nye AppleID og starter på at installere mailkonto osv. Stort arbejde, men nok umagen værd.
Når alt kører som forventet kan du i Safaribrowseren logge ind på iCloud med dit gamle AppleID og så slette alt i skyen, så han ikke kan bruge fotos eller andet mod dig.
Du kan læse meget mere om proceduren på Apples hjemmesider.
Personligt ville jeg ikke spilde tid på logfiler m.m.
Du kan godt genbruge din gamle e-mailadresse til almindelig post, såfremt du skifter password. Men du skal sikre dig, at han ikke har lavet en videreforsendelse af mails til egen konto.
Avatar billede INK Ekspert
25. oktober 2016 - 07:02 #2
Hej Malip163. Kan du bruge svaret, eller har du flere spørgsmål?