Avatar billede Abekatten Novice
22. oktober 2016 - 20:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Absolute div inden i en anden div

Hej!

Jeg har prøvet at eksperimentere lidt frem og tilbage, men synes ikke jeg kan finde en løsning der virker.

Jeg vil gerne have en div som absolute oveni en anden div. Jeg har prøvet med nogle top-margin i negativ, men det virker ikke helt som forventet. Den røde div følger selvfølgelig ikke med i størrelsen.

Hvordan løser jeg lige det? Er vi ude i noget flow, eller hvordan? Hilsen en kode-noob, der har læst 100 artikler om problemet efterhånden.

På forhånd tak :-)

https://i.imgsafe.org/bb00bedfdb.jpg
Avatar billede Slater Ekspert
22. oktober 2016 - 21:04 #1
Du vil gerne have at det ser ud som på screenshot'et? En blå div inde i en rød div, og den indre blå div stikker ud over toppen, men følger højden af den røde? Er det sådan?

I så fald, hvorfor bruge position absolute overhovedet? Det virker som noget der kan løses ret nemt f.eks. sådan:
<div style="position: relative; background-color: red; padding: 20px; margin-top: 40px;">
  <div style="background-color: blue; top: -20px; margin-top: -40px;">
    Test<br>
  </div>
Ellers forstår jeg vist ikke.
Avatar billede Slater Ekspert
22. oktober 2016 - 21:05 #2
Hov, position relative på den yderste er ikke engang nødvendig. Det var  netop fordi jeg tænkte i position absolute på den indre, hvilket jeg altså ikke kan se giver noget her.