Avatar billede tvc Seniormester
23. oktober 2016 - 13:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VBA - opdater balance med evt. nye konti

Hej

Jeg har forsøgt at skrive en VBA, der kan opdatere en kontoplan på baggrund af en ny indlæst kontoplan, men det er ikke så let.

Jeg har to ark:
Indlæsning balance (her indlæses en balance til brug for overførsel til næste ark)
Mapping (arket hvor kontoplanen skal overføres til)

Denne del er let nok (overfør balance til Mapping):
'          Indsæt nyt kontonummer og kontotekst fra Indlæsning balance til Mapping
            Ark05.Range("A" & u).Value = Sheets("Indlæsning balance").Cells(u, "A")
            Ark05.Range("B" & u).Value = Sheets("Indlæsning balance").Cells(u, "B")

Men så er det at jeg gerne vil undersøge Mapping inden jeg opdaterer balancen.

Jeg vil gerne undersøge om (x er rækkenummer):
- Celle Ax i (Indlæsning balance) er lig med Celle Ax i (Mapping) - hvis dette er tilfældet skal den fortsætte til næste x.
- Hvis celle Ax i (Indlæsning balance) er forskellig fra Ax i (Mapping) skal den undersøge om (det er en ny konto eller om den blot er flyttet):
-- Hvis Ax i (Mapping) ikke findes et andet sted i A (Indlæsning balance) skal rækken slettes
-- Hvis Ax i (Mapping) findes et andet sted i A (Indlæsning balance) skal det undersøges om der skal indsættes en ny(e) konto/konti inden, for at de to balancer er ens og disse konti skal indsættes.

Formålet med programmet er, at konti der er mappet op ikke påvirkes en nye konti, der kommer til (de eksisterende konti beholder deres placering i Mappingarket med deres mapping nummer og nye bliver sat ind uden mapping).

Håber min beskrivelse er forståelig.
Avatar billede excelent Ekspert
23. oktober 2016 - 19:53 #1
Du er velkommen til at sende et eksembelark med fiktive data,men hvor omtalte problemstillinger forekommer
Skriv evt en kort kommentar om hvad der skal ske med disse

excelent snabela gefiber.dk
Avatar billede tvc Seniormester
23. oktober 2016 - 21:43 #2
Hej Excelent - jeg har sendt det til dig
Avatar billede tvc Seniormester
24. januar 2017 - 12:23 #3
Lukker - løsning kunne ikke findes