Avatar billede LSand Praktikant
24. oktober 2016 - 09:06 Der er 6 kommentarer

Bærbar til ordblindt barn

Hej
Jeg vil høre om der er minimumskrav for så vidt angår processor, styresystem og hukommelse til en bærbar der skal kunne anvendes af et ordblindt barn (4. klasse).

Mvh. Lise
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. oktober 2016 - 09:11 #1
Hej Lise,
jeg tænker umiddelbart ikke der er ekstra krav til en bærbar til et barn der er ordblindt.
Men jeg tror måske spørgsmålet skal vendes om.
Hvilke programmer skal en given bærbar kunne håndtere ?
Mit umiddelbare bud er "alle" bør virke ok.
Men måske du kan sige lidt mere om opgaven den skal løse.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. oktober 2016 - 09:13 #2
Det skulle i så fald väre styresystem, hvis skolen eller lignende har et specielt program der skal bruges. Ellers er det vel bare en ganske almindelig laptop. Tänk på vägten hvis den skal bäres frem og tilbage til skolen.
Avatar billede LSand Praktikant
24. oktober 2016 - 09:52 #3
Hej
Jeg er lidt famlende her - men den skal kunne køre bl.a. CD-ord og man skal kunne downloade gabøger i form af lydbøger som skal kunne lyttes til i en fornuftig kvalitet lydbøger der skal kunne lyttes til og lignende.  Spørgsmålet er nok om man kan "nøjes" med en helt billig computer med f.eks. en intel celeron processor eller man skal op i en Intel Core processor?

Mvh. Lise
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. oktober 2016 - 10:04 #4
Tror nok alle skal kunne klare det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. oktober 2016 - 10:07 #5
Hvis ikke der skal spilles en masse 3D spil eller laves tunge grafik opgaver (video, 3d design, etc), så tror jeg også "alle" nutidens bærbare kan løse opgaven.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2016 - 10:15 #6
Hej, Lise.

  Vær opmærksom på, at man som ordblind bør have adgang til en "IT-rygsæk" med laptop (m. CDord), scanner-pen o.s.v. Det bør skolen kunne være behjælpelig med. Dette tilbud er også tilgængeligt, når I kommer lidt længere i uddannelsessystemet.

De bedste hilsner