Avatar billede Xs_Razr Seniormester
25. oktober 2016 - 16:10 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

It og uddannelse - HJÆLP!

Hej CW-folk!

Jeg kan desværre ikke helt finde en kategori, som vil afdække emnet helt, og i bund og grund er spørgsmålet måske også lidt off topic, men eftersom der er en del herinde som ved noget om it - uddannede som ikke uddannede, så tænkte jeg, at dette måtte være det relevante sted at henvende sig.

Mit spørgsmål omkredser primært emnet uddannelse - nærmere hvad man skal vælge indenfor it-uddannelser, hvis man ønsker, at arbejde med udvikling af software og systemer. Der er desværre en hel del at vælge imellem, og jeg finder det temmelig uoverskueligt at gennemskue, hvilken man skal vælge frem for den anden.

Indtil videre har jeg kigget på følgende universiteter og uddannelser:

- DTU: (Bachelor i softwareteknologi), (Bachelor i netværksteknologi og it), (Diplomingeniør i softwareteknologi)

- Syddansk Universitet (SDU): (Informationsvidenskab, it og interaktionsdesign), (Civilingeniør i software engineering), (Diplomingeniør i softwareteknologi)

- Århus Universitet: (IT - Udvikling af nye digitale produkter og interaktionsteknikker), (Diplomingeniør i informations- og kommunikationsteknologi)

- Aalborg Universitet (AAU): (Informationsteknologi), (Software)

Derudover er der en del proffessionshøjskoler, som fx CPH Business og KEA, hvor man kan læse til datamatiker eller softwareudvikler.

Men jeg er stadig i total vildrede, og har ikke den fjerneste anelse om hvilken jeg skal vælge. Jeg havde lidt en idé om DTU, da de har et godt ry og nogle dygtige undervisere, men det var det.

Hvis i har nogen erfaringer eller kendskab til en eller flere af uddannelserne, så må i meget gerne dele dem.

Tak på forhånd!

/Lasse
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. oktober 2016 - 16:21 #1
Hej.

  Som udgangspunkt vil jeg mene at du er på vej i den rigtige retning. Ikke for at nedgøre fag som sådan, men de nederste lag i fødekæden (datamatikere o.l.) er måske en lidt enklere tilgang, men i min optik ikke så langtidsholdbart som civilingeniøren eller diplomingeniøren. Med en ingeniøruddannelse i bagagen er du noget bredere uddannet, og vil sandsynligvis også få væsentligt lettere ved at jobbe efter skiftende interesser gennem arbejdslivet.
  Mine betragtninger er baseret på +25 år i IT-brachen, startende i de tekniske fag, hvor jeg har været en tur forbi undervisning og ledelse, og nu projektledelse.

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. oktober 2016 - 16:24 #2
...jeg ved godt den er lidt grov, men man kan sige at de tekniske uddannelser giver dig den dybe tekniske indsigt, hvor ingeniørerne måske mere "lærer at lære", hvis du forstår?
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
25. oktober 2016 - 21:37 #3
@CRKrogh - mange tak for din kommentar! Jeg synes virkelig, at det har været svært, at finde nogen som kunne komme med et objektivt svar. Med afsæt i dine kommentarer, så anbefaler du altså, at man tager ingeniøruddannelserne, hvis man ønsker så bredt et område som muligt? Jeg har fra start selv mest satset på, at gå ad ingeniørvejen.
Dog er jeg stadig en lille smule forvirret. Mere mht. hvilke områder de forskellige universiteter fokuserer på? Siden jeg primært ønsker, at sidde med programmering og udvikling inden for software og systemer, så kunne jeg næsten forestille mig, at der fx vil være en variation i hvilke sprog man koder i på de forskellige universiteter osv.?
Men som udgangspunkt skal du have tak! Det har ihvertfald gjort det lidt nemmere, at tænke over hvilken vej valget skal falde på.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. oktober 2016 - 21:45 #4
Lad være med at spekulere i sprog nu - det vigtigste i den sammenhæng er forståelse og metodeanvendelse og her vil det principielt være ligegyldigt om vi snakker C#, Java, .Net eller noget helt fjerde. Her ville jeg selv kigge på studiemiljø og måske tage en snak med studerende på stedet for at få et indtryk af, om det er et sted du kunne tænke dig at læse den næste håndfuld år.
God vind med opgaven!
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 01:36 #5
pga du spørger, siger det mig at du ikke ved ret meget.
datamatiker er bare direkte til arbejdsløshed, medmindre du er en top udvikler og har god styr på programmering, og ved hvad du vil med det i fremtiden (hvor du vil arbejde, eller starte eget firma)..

så derfor vil jeg anbefale dig datalog/ingeniør.

man kan sidde hjemme og blive skideskrap til at lave IT, men uden arbejde er det hele spildt. som datalog/ingeniør har man meget bedre mulighed for at få job.

det er efter min mening ikke de projekter du laver på en uddannelse der sætter dig forrest i køen til job, men derimod det du laver i fritiden.

for eksempel at lave sit eget spil eller styre noget elektronik, men noget hobby, ikke en del af uddannelsen.

held og lykke.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
26. oktober 2016 - 09:13 #6
@CRKrogh mange tak for svaret! Det vil jeg helt klart prøve!
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
26. oktober 2016 - 09:20 #7
@sidwave - det du fornemmer, er helt klart korrekt! Jeg ved stort set ingenting på det her område, det er jo derfor jeg spørger, så jeg kan få nogle råd til, hvad jeg skal vælge ud fra jeres erfaringer. Havde jeg ikke været i tvivl, så havde jeg bare valgt den uddannelse, jeg nu mente var den bedste. Når det er sagt, er jeg godt klar over, at alt efter hvad man vil, så vil det jo være styret af forskellige ting, hvad valget uddannelse så skal falde på. Siden jeg ikke har noget erfaring med programmering/softwareudvikling, er det klart at jeg nok ikke skal vælge datalog, der - som du selv siger, er en god uddannelse hvis man er til hardcore programmering, og måske har en hel del viden på området. Jeg er helt ny i det område her, men finder det enormt spændene, og vil meget gerne lære mere! Derfor spørger jeg - ud fra ovenstående, hvad i ville vælge, hvis man gerne vil ind for områderne softwareudvikling og programmering. Men tak for dit svar alligevel! Det sætter jeg stor pris på! Du antyder også lidt ligesom CRKrogh, at det vil være at foretrække, at vælge ingeniøruddannelserne, så vidt jeg kan forstå.
Avatar billede Senpei Juniormester
20. september 2017 - 20:36 #8
Du går i hvert fald ikke galt i byen med en ingeniør uddannelse. Den giver dig nok de bredeste muligheder mht. hvad du vil arbejde med i fremtiden. Datalogi er mere specialiseret og kan også give dig en god indtægt hvis du er god og lander i det rigtige job. Men noget mere usikker end ingeniør.

Diplom eller civilingeniør?

Diplom ingeniører ender, i hvert fald i starten, ofte med at sidde meget med hands-on udvikling, Hvor civilingeniører ofte får en mere projektledende rolle, og måske også får en mere visionær indsigt i de forskellige teknologiers udviklings muligheder. Civilingeniører har også muligheden for at læse en Ph.d og dermed gå forskervejen.