Avatar billede Krudter1993 Novice
25. oktober 2016 - 16:38 Der er 59 kommentarer

Fra HDD til SSD. Windows 10 og installering

Hej alle.

Jeg håber I kan hjælpe mig med nedenstående, da jeg har prøvet at søge google tomt for guider.
Jeg har netop købt denne SSD: Samsung 850 EVO MZ-75E250 - Solid state drive - 250 GB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s -buffer: 512 MB.

Jeg har pt. et HDD sidende i min stationære computer. Jeg vil selvfølgelig godt skifte denne ud med min nye SSD. Jeg kan dog ikke finde ud af, hvorvidt jeg skal lade være med at hive min HDD ud og sætte min SSD ind i stedet til at starte med (jeg vil dog gerne i sidste ende ikke have min HDD i, men udelukkende min SSD). Eller skal de begge være tilsluttet i starten?

Hertil vil jeg også høre, hvordan jeg får windows 10 over på min SSD. En generel guide for denne process vil være rigtig dejlig, da jeg lidt er en noob på dette område.

Tusind tak for hjælpen.

MVH

Frederik
Avatar billede Slater Ekspert
25. oktober 2016 - 16:41 #1
Samsung har et særligt program til at overføre data, inklusiv operativsystemet, til en af deres SSD'er. Det hedder Samsung Data Migration Software, underligt nok.

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools.html

Jeg tror dog det kræver at begge diske er installeret samtidig. Jeg har ikke lige prøvet det, så det er muligt det kan overføre det til et midlertidigt medie, men det giver ikke så meget mening som at installere begge, hvis det er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 16:51 #2
Det er ganske enkelt. Sæt din SSD til som ekstra disk på bundkortet.
Så kan du klone windows over på SSD. Men selvfølgelig ikke hele HDD hvis data overskrider størrelse af SDD. Jeg har selv Samsung SSD men jeg klonede med et andet program: http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Men selvfølgelig ma Samsungs eget program kun klare det.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 16:53 #3
Ps. Man burde have mulighed for at rette sine slåfejl, selv om man har trykket på opret.
Avatar billede INK Ekspert
25. oktober 2016 - 17:08 #4
Nu er 250 GB jo ikke nogen stor disk, hvis man har meget musik, mange fotos og videoer på sin maskine. Hvis du har den fysiske plads i den stationære synes jeg du skulle overveje at beholde den gamle HDD i maskinen. Den kan så efter kloningen bruges som datalager for ældre filer.
Avatar billede Krudter1993 Novice
25. oktober 2016 - 17:44 #5
#Valby1: Okay, så man tilslutter begge samme tid og tænder computeren herefter. Kloner windows over på SSD. Slutter computer. Hiver HDD ud og tænder computer igen?

#ink: Jeg bruger kun computeren til gaming :) Så tror 250 gb er fint umiddelbart. Men ja, har også overvejet at lade HDD side.
Avatar billede Slater Ekspert
25. oktober 2016 - 17:47 #6
#5? 256 GB til gaming? De bliver da også hurtigt fyldt op, hvis det er nyere spil og mere end et par stykker.

Jeg har selv lige nu 1,75 TB spil installeret. Ud af mine 9,5 TB diskplads i alt.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 18:07 #7
#5 Ja når du har klonet kan du kører med din SSD disk. Når du booter op igen, så tap, med fingeren, på F12, og boot på SSD disken. Derefter sletter du windows på den gamle HDD, så vil windows fremover boote på SSD, og så kan du bruge den gamle HDD til backup.
Avatar billede Krudter1993 Novice
25. oktober 2016 - 18:35 #8
#slater: du har nok ret. Wauw 1,75 TB hvad har du dog installeret? :) Så I vil anbefale mig, at lade min HDD være i?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 18:39 #9
#8 Ja bestemt, den ekstra HDD kan du også installere på.
Avatar billede Krudter1993 Novice
25. oktober 2016 - 19:13 #10
Hvad er processen så, hvis jeg vil lade HDD være i #valby1? Beklager jeg ikke 100 % forstår det, tak for jeres hjælp
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2016 - 19:47 #11
Der er ikke andet at foretage sig end det jeg skrev i #7. Når du så kører på din SSD, kan du formatere den gamle HDD i Diskmanager., så har du alt pladsen til at gemme og installere på, helt som du vil. Men bare spørg, hvis der er lidt info du har brug for.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2016 - 11:27 #12
Med det Migrationsværktøj der fulgte med SSD Disken kan du meget nemt overflytte dit styresystem fra enten en anden SSD eller en ALM. Harddisk. Husk også at køre det andet program på DVD, én  For at optimere Disken.
https://billedeupload.dk/images/LZNmX.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 11:49 #13
Hej alle. Nu har jeg indsat min nye SSD i computeren (samtidig med, at min HDD stadig er i). Nu vil jeg begynde at klone windows over på SSD fra min HDD med Samsungs data migration program. Problemet er dog, at data fra HDD overskrider SSD pladsen. Er der noget jeg overser?
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 11:58 #14
er det fordi jeg skal ind i disk management først?
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:05 #15
Som jeg skriver i #2 må data mængden som skal klones ikke være større end den disk den skal kones til, faktisk skal den være noget mindre, for at klone værktøjet har noget plads at arbejde på..
Har du alle dine data på 1 stor partition? Hvis ja, er du nød til at slette noget, eller lægge nogle data ud på et andet medie. (USB?)
Hvis du har flere partitioner så flyt alt hvad der ikke er registrerede programmer over på en anden partition.
Hvis du kun har 1 partition kan du også lave en eller flere, og så flytte data derhen.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 12:08 #16
Super, jeg har slettet en masse nu og fået det under 250 gb. Så begynder jeg bare, at klone, herefter reboote og starte på min SSD i stedet for HDD. Jeg vil dog stadig bruge  min HDD samtidig. Skal jeg gøre noget specielt når jeg genstarter min computer efter kloning?
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:09 #17
Hvis du vil forandre partitionerne så ja. Eller her:http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 12:14 #18
Du har åbenbart fyldt for meget på dit C: Drev  Gem så meget du kan et andet sted.
Så meget er det eneste der bør ligge på dit C: Drev
Hos mig ligger der 49,3 GB
https://billedeupload.dk/images/C6Hbi.jpg
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:14 #19
Ja tap hurtig på F12 så du kommer ind i menuen og kan vælge din SSD.
Da jeg klonede, startede computeren op på den gamle disk. Så pas på, at du sletter windows på den gamle disk.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 12:17 #20
Tappe op til flere gange eller holde F12 nede? Er det nemt at starte op på SSD inde i BIOS når man har trykket F12?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 12:18 #21
Når du er færdig går du i bios og vælger start fra din SSD Disk så kan du altid henteller gemme ting du senere får brug for.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:23 #22
Jeg kan kun bruge F12 knappen når jeg tapper, ellers virker den ikke. Om du kan komme ind ved at holde tasten nede ved jeg ikke. Men husk man bruger tasten lige når man ser logoét. Du skal ikke i bios for at bruge din SSD.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 12:27 #23
#22 Det kommer da så sandeligt an på hvilken Pc hvis jeg ikke har valgt den rigtige Disk på min ASUS Så forbliver den SORT !
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 12:48 #24
Jeg har klonet succesfuld og genstartet computeren. Nu har jeg trykket F2 og er inde i ASUS UEFI BIOS utility. Jeg synes ikke at kunne finde min SSD disk.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:50 #25
# 23  I dette tilfælde vil spørger gøre som jeg gjorde. D.vs. at når der er bootet op på SSD disken, så formateres den gamle disk. Og så startes der automatisk op på SSD disken, fordi det er den eneste mulighed - når der altså ikke sidder en USB i computeren Men nu får vi se her. Jeg forstår godt hvad du mener. Man skal ikke alene vælge boot række følgen, men også hvilken disk , hvis der er mere end 1. der skal startes op på. Men det må spørger jo så gøre, hvis det bliver nødvendig på  hans computer.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 12:53 #26
F2 er det en slåfejl? Det skal være F12.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 12:54 #27
Når jeg går ind i advanced mode er der noget der hedder SATA support og der står den pt. på all devices. Man kan dog vælge hard drive only eller boot drive only. Skal jeg vælge boot drive?
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 12:55 #28
jeg prøver med F12, den sagde faktisk F2 for at komme ind i BIOS på min com.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 13:12 #29
Jeg kan ikke bruge F12, kun F2. Jeg tror stadig den booter fra HDD.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 13:15 #30
De eneste jeg har i boot option er
1) Windows boot manager (P1: WDC WD10EZEZ)
2) P3: TSSTcorp CDDVDW SH-224DB (49MB)
3) Windows boot manager (P1: WDC WD10EZEZ)
4) P1: WDC WD10EZEZ (953869MB)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 13:23 #31
Noget der ligner dette.
https://billedeupload.dk/?v=r6lDb.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 13:27 #32
Okay, tror du SSD'en er P3 så?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 13:32 #33
Nej det er en WD Harddisk WestingHouse du skal Trykke på noget der ligner  First Boot Devise og så vælge  Samsung 850 EVO MZ-75E250.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 13:37 #34
Problemet er, at jeg netop ikke kan vælge Samsung..... under boot device. Men den kunne jo sagtens se den, da jeg clonede filerne over på
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 13:41 #35
Når jeg går ind på F12 får jeg dette billede (iPad)
Begge mine diske ses på billedet. http://billedeupload.dk/?v=eqIuZ.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 14:06 #36
Nu har jeg prøvet både at holde F12 inde og tappe. Tror ikk min com fungerer sådan.

Det ser sådan ud:
http://billedeupload.dk/images/tB8V9.jpg
http://billedeupload.dk/images/e1u52.jpg
http://billedeupload.dk/images/u6zfm.jpg
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 14:11 #37
Fortæl lige hvilket Pc mærke  Og hvis muligt hvilken BIOS det står som regel øverst
Ellers  skal den jo først kigge om der er et styre program på de andre eller om der er DVD i skuffen!
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 14:15 #38
Sender specs her:

Komplett HAF 912 Adv. Midi Tower
Blæsere: 1x 200mm Front, 1x 200mm Top, 1x 120mm Bag, mATX, ATX, LEDs, Vindue, Varenr: 815888

Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD, Varenr: 818994

Intel Core i7-4790, Socket-LGA1150
Processor, Quad Core, 3.6GHz, 8MB, 84W, 22nm, HD4600, incl. køler, Varenr: 815201

ASUS B85M-G, Socket-1150
Bundkort, m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, VGA, DVI, HDMI, Haswell, Varenr: 782480

HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
2x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series PnP, Varenr: 812852

MSI GeForce GTX 970 4GB
PCI-Express 3.0, DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3xDisplayPort, Varenr: 835163

Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK, Varenr: 778356

WD Desktop Blue 1TB
KUN TIL PC PRODUKSJON, Varenr: 822239
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 14:18 #39
Hahahaha, jeg havde stadig CDén fra samsung i com. Nu tog jeg den ud og genstartede. Nu står samsung SSD'en der......
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 14:22 #40
Jeg har haft en Asus, og der fik jeg det F12 billede jeg linkede til.
Den var bare forbandet svær at komme ind på.
I bios er der noget som hedder diske, eller harddiske. Det er der man skal vælge SSD som 1.ste boot.
Ellers prøv at tage den gamle HDD fra på bundkortet og start op. For det er jo et spørgsmål om den kloning er lykkedes. Det at begge diske kunne ses under kloning, viser ikke om det er lykkedes.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 14:24 #41
Nå ja vi klokker jo allesammen i det, engang imellem :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 14:26 #42
Det er jo derfor man skal vælge SSD eller Sin HDD som første BOOT.
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 14:26 #43
Det er bare mærkeligt, at jeg godt kan se P4: Samsung SSD under Boot Menu, men jeg kan ikke sætte den i boot prioritet.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 14:28 #44
Det er jo nok fordi du ikke vil fortælle mere om di bios og din PC?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 14:31 #45
Og dette er en ASUS For at komme i Boot priority skal jeg trykke på ESC og i BIOS  på F2
https://billedeupload.dk/images/E2XmK.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 14:51 #46
Det er mærkeligt. Jeg kan i advanced godt finde SSDen og sætte den som 1. prioritet, men når jeg trykke F10 og gemme, siger den at der ikke er noget at gemme
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2016 - 14:59 #47
Står der virkelig, at der ikke er noget  at gemme? Det har jeg aldrig set.
Men hvad med at prøve F12 igen? Du kan ikke have været der inde.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 15:21 #48
Mon ikke du skulle kigge lidt her?
https://billedeupload.dk/images/tqR9v.jpg
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 15:34 #49
Avatar billede Krudter1993 Novice
27. oktober 2016 - 16:08 #50
Poko1: det er netop hvad jeg har gjort. Når jeg herefter trykker F10 og vil gemme siger den at der ikke er nogle ændringer at gemme
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2016 - 16:19 #51
Nej nu er det jo også en nyere ASUS men der må jo være et sted der siger Save and EXIT når du har flyttet dem
du har jo sat  Din Westing House til det hele undtagen  P3 Hvor du har din DVD
Avatar billede Krudter1993 Novice
29. oktober 2016 - 23:59 #52
Det er lige præcis når jeg trykker F10 (Save and Exit), den siger at der ikke er noget at gemme. Hvad betyder det sidste du skrev?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 08:29 #53
Sådan omtrent må det være Dine enheder kan selvflgelig hedde andet.
https://billedeupload.dk/images/wzXEe.jpg
Og så vidt jeg kan se er det F8 for at komme i Boot selector?
https://billedeupload.dk/images/QdXx6.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 11:53 #54
Okay, hvorfor skal jeg vælge den der UEFI: Kingston boot, når jeg kan se den der Samsung SSD i toppen?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 12:03 #55
Jeg forstod at du ville installere Win 10 ???
Hvis du har det på DVD er det selvfølgeligt fra UEFI DVD
Hvis det ligger på din SSD så burde det jo køre?
Hvis det skal flyttes fra din HDD til din SSD så må du jo fortælle noget mere om hvad du vil-
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 12:07 #56
Jeg har jo allerede klonet min HDD til min SSD, men vil holde min HDD i com, men bruge min SSD som primære boot.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 12:09 #57
Og så booter den altså nu op på din SSD ?
Så kører det jo-
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 12:17 #58
Nej, det lige netop det den ikke vil
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 12:17 #59
Den booter stadig på min HDD