Avatar billede Pelle P Praktikant
26. oktober 2016 - 13:22 Der er 5 kommentarer

Den nye persondataforordnings betydning for mindre foreninger og organisationer

Jeg har læst om den nye persondataforordning, der træder i kraft maj 2018, og jeg må indrømme, at jeg ikke er blevet så meget klogere på, hvad den får af praktisk betydning for mindre organisationer i Danmark.

GOOGLE OG DEN NYE LOVGIVNING
Jeg bruger Google Suit en del i mit arbejde og jeg har anbefalet produktet til en række mindre virksomheder og foreninger. Men lever produktet op til de nye krav?

Jeg er meget interesseret i vide, om brugen af G-mail og Google Drive på nogen måde påvirkes af den nye persondataforordning.

- Kan en mindre virksomhed bruge G-mail til sin kommunikation med kunderne?

- Kan en virksomhed bruge Google Drive til interne notater?

Er der nogen, der har et bud på, hvor jeg kan få svar på mine spørgsmål?

De bedste hilsner

Pelle
Avatar billede stjans Guru
26. oktober 2016 - 14:19 #1
Jeg tror det er et meget svært spørgsmål at besvare. Jeg har valgt - eller rettere vælger - at lade en advokat besvare dette for os.

Så er vi i hvert fald bedre dækket ind rent forsikringsmæssigt, hvis det viser sig, at vi uforvarent har fået brudt denne komplet sindssyge lov.
Avatar billede Pelle P Praktikant
26. oktober 2016 - 14:39 #2
Hej stjans

Du skriver vælger... Hvor langt er I i processen? Og benytter I jer også af Gmail?

? Der burde jo være et fælles regelsæt / en fælles tolkning, som alle foreninger i Danmark kunne læne sig op ad.
Avatar billede stjans Guru
26. oktober 2016 - 14:51 #3
Vi er ret langt. Ja - det gør vi nogle steder, så svaret er Ja ;.)

problemet er, at loven kan tolkes forskelligt, så man kan nogle steder risikere at misforstå indholdet - og så er du i erstatningsansvar.
Avatar billede stjans Guru
26. oktober 2016 - 14:52 #4
Lige mht. Google drive og gmails - så må vurderingen jo gå på, hvorvidt disse to medier vurderes sikre nok rent beskyttelsesmæssigt.

Det kan jeg ikke svare på...
Avatar billede Pelle P Praktikant
26. oktober 2016 - 15:05 #5
Tak for overvejelserne.

Jeg håber dog på, at der i "foreningsdanmark" findes nogen, der tør komme med mere generelle anvisninger. Men måske har du ret i, at loven kan tolkes individuelt. Det forekommer mig dog at være noget kaotisk.