Avatar billede jklausen Juniormester
26. oktober 2016 - 13:33 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Problem med punktum i Gmail adresse

Har læst dette indslag fra 2007. Har nøjagtig samme problem her i 2016!
Google beskriver hvad der sker her:
https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=da&ref_topic=3395162
men de skriver ikke hvilken mailbox de forskellige mails havner i.
Her er Beta's indlæg:
"Har i snart længere tid brugt flere i Gmail's hvor der har været punktum i selve adressen uden problemer, dvs. f.eks. xxx.xxx@gmail.com.
Nu er jeg så pludselig begyndt at modtage enkelte af en andens post med samme navn (bare uden punktum) og min tanke går på om modparten så også kan komme til at modtage min post. Er der nogle af jer, som er stødt på dette problem ?" se også
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/773240

Så jeg stiller samme spørgsmål som Beta: Ryger mine mails til min navnebror som IKKE har punktum i sin adresse?
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2016 - 13:36 #1
Som Google selv skriver i det indlæg du linker til, ignorerer Gmail punktummer i adresser.

Hvis din adresse er xxx.xxx@gmail.com, så får du også mails til xxxxxx@gmail.com eller x.x.x.x.x.x@gmail.com. Punktummerne er ligegyldige, og der er ikke andre der kan oprette en adresse der hedder det samme, men med et andet antal punktummer.

Problemet kan kun opstå, hvis du benytter Gmail til at læse e-mail-adresser på andre domæner, hvor punktummerne stadig har betydning.
Avatar billede jklausen Juniormester
26. oktober 2016 - 14:26 #2
Det lyder som om der er en anden der har oprettet en mailkonto med et andet antal punktummer, ingen punktum - jeg har et i min adresse. Jeg får løbende mails fra bl.a. et bådfirma i Norge der skriver noget i stil med "nu er din båd klar til afhentning" og også vedhæftet kvittering på køb af båd. I dag har jeg modtaget dette:

Kjære kunde!
Det er tid for måleravlesning. Avlesningsdato er 01.11.2016.
Vennligst registrer målerens totalforbruk så unngår du at det blir stipulert.

Jeg har flere gange skrevet retur at de vist har sendt til en forkert adresse, men får stadig mail!
Så det lyder som om der er en normand der har oprette en konto!
Og så ville jeg jo gerne vide om han så også får mine mails?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2016 - 14:46 #3
Jeg har også folk fra hele verden der skriver til mig - med og uden punktummer. Men  det er altså som Slater skriver - punktummer eller ej - Google har kun én mail postkasse med navnet. Der er simpelthen en "jklausen75@gmail.com" (helt og aldeles tænkt eksempel) der er komme til at oplyse forkert mailadresse til diverse selskaber - og fordi du har "grundudgaven" af mailadressen som en anden har oplyst, er det dig der får mails.

Jeg har sågar været blandet ind i et canadisk byrådsvalg, fordi en af kandidaterne havde oplyst sin mailadresse uden nummer efter...

Så slå du blot koldt vand i blodet, og skriv pænt tilbage at de skriver til en forkert mailadresse. Fortsætter de med at skrive, kan du vælge enten at melde det som spam, eller at oprette et filter der sender mailen ned i en "fejlmails" mappe (etiket). Det har jeg gjort, så jeg trods alt har dem til senere dokumentation.
Avatar billede jklausen Juniormester
26. oktober 2016 - 15:36 #4
Super, så vil jeg sove roligt om natten igen!
Avatar billede jklausen Juniormester
01. november 2016 - 16:57 #5
Så fik jeg endelig fat i nordmanden!
Det viste sig at han havde en anden e-mailadresse end min, men når han gav den til andre mundtligt lød det næsten som min - så derfor!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. november 2016 - 17:36 #6
:-) - det er ikke altid at IT er ophavet til fejlen...