Avatar billede Xs_Razr Seniormester
26. oktober 2016 - 14:36 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

HTML 5 & CSS software

Hej CW!

Jeg sidder og leger lidt med HTML 5 og CSS på begynderstadiet, så er meget grøn på området! Jeg kom dog hurtigt til at tænke på, om der mon findes noget software, som gør at man selv kan sidde og lege med hjemmesideidéer og lign. enten gratis eller mod betaling. Kender i nogle gode programmer?

På forhånd tak!

/Lasse
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2016 - 16:01 #1
Ikke helt forstået hvad du mener med "lege med". Hvis du lærer HTML og CSS, så skal du vel bare bruge en text editor?

Kan du ellers forklare, hvad du forventer det software skal gøre?
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
26. oktober 2016 - 19:46 #2
@Slater

Tak for svar! Det er formentlig en text editor jeg skal bruge. Som sagt - er MEGET GRØN på området, så der kan forekomme dumme spørgsmål og manglende viden!

Hvis du vil sætte dig ned, og har nogle forskellige idéer til at lave en hjemmeside fx, hvad skal du så bruge af software for at få hjemmesiden fra "tegnebordet" til at blive til virkelighed? Er det bare en text editor der skal til?

Når man sidder og laver en hjemmeside - tilføjer forskellige rubrikker, overskrifter, underemner, faneblade, videoer og billeder på hjemmesiden... hvad skal du bruge for at kunne skabe selve hjemmesiden og tilføje ovenstående til den?
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2016 - 20:00 #3
Ja, hvis du vil lære at bruge HTML og CSS til det, så er det den vej du skal gå.

Du kan også benytte et WYSIWYG program (what you see is what you get), hvor du trækker elementer rundt på siden og vælger farver og skrifttyper via dialogbokse og visuelt interface. Det er selvfølgelig lettere, men det bliver aldrig helt godt, man er meget begrænset i sine muligheder, og du lærer ikke HTML og CSS af det.

Hvis du er interesseret i at lære det ordentligt, så er det klart bare en text editor, du skal have fat i. Jeg kan anbefale Adobe Brackets, som er ganske gratis og meget god til front-end udvikling, som er det du vil. Den har en masse indbyggede features og hjælp, så du hele tiden bliver mindet om hvordan tingene gøres.

Selvfølgelig, at blive bedre kræver øvelse, og f.eks. at studere kildekoden på andre websider. Men alt andet end billeder kan laves i en ren text editor. Du har faktisk ikke brug for andet.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
27. oktober 2016 - 01:24 #4
@Slater - mange tak for dit svar!

Jeg har siddet og kigget lidt nærmere på Adobe Brackets, og har læst en del om det. Det lyder til, at være det jeg skal bruge. Desværre er det ikke lykkedes mig, at finde et link med download til Windows 8 og 10... ved du evt, hvor jeg kan finde det, eller har du måske mulighed for at smide et link?

Mange tak på forhånd!
Avatar billede Slater Ekspert
27. oktober 2016 - 07:36 #5
Hvis du er på Windows, så skulle det meget gerne være den blå knap midt på http://brackets.io

Den peger for mig på https://github.com/adobe/brackets/releases/download/release-1.7/Brackets.Release.1.7.msi - det er den direkte installationsfil.

(Bemærk at hvis andre finder dette spørgsmål i fremtiden, skal de ikke bruge det link, da det så nok vil være en gammel version)