Avatar billede hubertus Seniormester
26. oktober 2016 - 16:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering ved forkert stavning

Jeg forsøger at sætte regel op, der giver en fejl hvis f.eks. et bynavn er stavet forkert.
Jeg har et ark basisark, hvor der står en stribe bynavne, som indtastningen skal matches imod.
Jeg indsætter formlen : =ISERROR(VLOOKUP(B27;Basisark!G2:H29;1;FALSE)) og har valgt farven gul, hvis ikke der staves korrekt.  Navnet skrives i col B. Skriver jeg  f.eks. Viboorg, så skal B27 blive gul og farveløs ved Viborg.  Jeg kan få C27 til at blive gul, men ikke B27 ? Kan det ikke lade sig gøre, at skrivning og farvning sker i samme celle?
Avatar billede excelent Ekspert
26. oktober 2016 - 17:36 #1
Jeg ville anvende :
=TÆL.HVIS('Basisark'!$A$1:$A$3;B1)=0
som vel hedder countif eller der omkring

og så skulle der gerne være et felt som hedder "Gælder for" hvor du
kan definere områet betingelsen skal gælde
Avatar billede hubertus Seniormester
26. oktober 2016 - 21:06 #2
Sætter jeg formlen ind i regnearket i cellen ved siden af den, hvor jeg indtaster bynavnet, så reagere den fint, så formlen er ok. Men hvis jeg sætter den ind i betingelsen, og vil have reaktionen til at ske i den celle hvor jeg taster bynavnet, så sker der ingenting. reaktionen kunne f.eks. være et farveskift ved fejltastning.

Det en kolonne og ikke en enkelt celle, hvor der skal kunne indtastes bynavne.
Avatar billede excelent Ekspert
26. oktober 2016 - 21:47 #3
Avatar billede excelent Ekspert
26. oktober 2016 - 22:22 #4
Har først markeret B27 og defineret formatet for kolonne B
Derefter markeret C27 og defineret formatet for kolonne C
Avatar billede hubertus Seniormester
26. oktober 2016 - 22:42 #5
Det ser meget fint ud - den kan jeg fint bygge ind i mit ark - super løsning :0)).
Tak hurtig og god hjælp.