26. oktober 2016 - 17:20 Der er 12 kommentarer

Overvågning af iPad-brug

Jeg vil gerne kontrollere, hvornår vores barns iPad har været i brug.

Findes der en app, der logger, hvad iPad'en bliver brugt til (eller i det mindste, hvornår man bruger den)?

Eller kan jeg f.eks. se på en hjemmeside via min PC, om iPad'en er i brug nu?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. oktober 2016 - 18:17 #1
Måske du kunne finde noget "logging" til din router / switch, hvis altså den "kun" bruges på dit/jeres hjemmenetværk.

Men ved ikke om denne måske kunne være en mulighed: https://inthemoment.io/
26. oktober 2016 - 20:14 #2
Mange tak.

Det med logning på min router / switch, ved jeg ikke lige, hvad jeg skal gøre ved. Og det er jo vist heller ikke sikkert, vores barn bruger internettet, når det bruger iPad'en.

Den app, du henviser til, ser ud til at kunne bruges mere eller mindre. Men barnet kan sagtens se, den er i gang og selv afslutte den - og stille spørgsmål til os om, hvad det er for en app, der er i gang. Desuden skal jeg selv starte app'en hver gang iPad'en har været slukket.

Kan du (eller andre) gøre app'en usynlig og få den til at starte ved opstart af iPad, så vil det være en god løsning.
Avatar billede buttwipe Juniormester
26. oktober 2016 - 21:18 #3
Sådan lige umiddelbart mener jeg ikke man skal overvåge sine børn uden deres samtykke. Har du overvejet at tale med dit barn om hvad der bekymrer dig?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 21:24 #4
Enig med #3 : "og stille spørgsmål til os om, hvad det er for en app, der er i gang."
Er der en speciel grund til at fortie det?
26. oktober 2016 - 21:42 #5
Helt enig med #3 (dog overvåger ansvarlige forældre altid deres børn, indtil de kan tage vare på sig selv, men det er vi nok også enige om). Datteren er 11 år. Der er tidspunkter, hun ikke må bruge sin iPad, men samtidig er hun så gammel, at vi accepterer, at der skal bankes på og ventes på hendes svar, når vi vil ind på hendes værelse. Meget tyder på at hun spiller spil eller ser youtube-videoer, selvom hun siger noget andet til os. Hun ved, hvad der er galt med for meget iPad-brug, så vi kan kun løse det ved enten at "glemme" at vi skulle banke på (det er det samme som at lyve for hende, hvilket vi ikke vil), eller se i en eller anden log, om hun lyver for os.

#4: Jeg tror, du fik svar i ovenstående afsnit.
Avatar billede buttwipe Juniormester
26. oktober 2016 - 21:52 #6
Hvis du så konstaterer i en log at barnet lyver for dig, er det ikke nemt for dig at komme videre med det. Dit barn vil da aldrig stole på dig igen, hvis du konfronterer hende med bevismateriale som du har fremskaffet ved at gå bag om ryggen på hende. Men dig om det.

Slut herfra.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 22:05 #7
#5 11 år. Så er hun meget sårbar over for overvågning, og kan miste tilliden til jer hvis hun opdager hvad I har for. Selvfølgelig lyver hun, hvis hun ser mere iPad end hun har fået lov til. Det er et sundhedstegn. I vil ikke lyve, fint nok, men at overvåge Pigen uden at fortælle hende om det, er da en mistillids erklæring.
Jeg er ikke enig i, at alle ansvarlige forældre overvåger et stort barns forbrug af iPad, men jeg er enig i, at man får en snak om det, hvis det er særlig meget; hvad det så end er. De lærde, på det område, er jo ret uenige.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. oktober 2016 - 22:10 #8
Enig med #6 også i meget bredere omfang - hvad skal du med viden du ikke kan eller bør bruge - det slider på dig. Hvis du mener hun lyver for dig - så må du håndtere det , men ikke på den måde. Hvis der er perioder den ikke må bruges så aftal dog den ligger til opladning i køkkenet. Med kvaliteten på apples opladere kan du argumentere for de ikke bør findes på børneværelser men  ved røgalarmen i køkkenet.
26. oktober 2016 - 22:26 #9
Jeg kan læse, der er forskellige holdninger til dette. En skam, vi ikke kan mødes til en kop kaffe. Emnet er helt umuligt at have en fornuftig samtale om over nettet :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2016 - 22:34 #10
Ja du har da ret i, at det er ret begrænset hvor maget man kan argumentere i
et forum som her. Dog må du konstatere at vi 3 som er gået ind på dit spørgsmål er enige om, at overvågning, i dette tilfælde, ikke er en god løsning :-)
26. oktober 2016 - 22:35 #11
Jeps.
Avatar billede finb Ekspert
03. december 2016 - 11:04 #12
Hun HAR opdaget, at hun kan gå på en skærm udenfor hjemmet !