Avatar billede dorte123 Juniormester
28. oktober 2016 - 13:42 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

"hvis" formel til kørsel

Hej
Jeg er ikke skrap til Excel, så mangler lidt hjælp...

Jeg vil gerne i kolonne B + C ha et afkrydsningsfelt (det har jeg lavet)
i kolonne D skal den skrive selve udregningen og kolonne E facit:
Der skal kun være de 3 muligheder - altså ingen hvor både B ell C er "tom".

                                    kol D      kol E
Hvis kryds i B+C =    130-24    106
Hvis kryds i B    =        65-24      41
Hvis kryds i C    =        65-24      41

mvh Dorte
Avatar billede Hestehat Seniormester
28. oktober 2016 - 15:13 #1
Hej Dorte,

Du kan bruge denne formel:

=HVIS((OG(B1<>0;C1<>0))=SAND;"106";HVIS((OG(B1=0;C1=0))=SAND;"";"41"))

Den kigger efter om der står noget i både b1 og c1 og hvis der gør, så skriver den 106 i den celle hvor du sætter formlen ind. Hvis der kun er kryds i b eller c, så skriver den 41 i cellen.

Den kigger efter om værdierne i cellerne er forskellig fra nul eller ej, så du kan selv  bestemme hvad du vil skrive.

--Svend
Avatar billede dorte123 Juniormester
18. november 2016 - 16:07 #2
Hej igen
Løsningen var sådan set fin og virker som den skal - den skriver 41 ell 106 i kol D, MEN... jeg har også brug for at i kol E * (ganger) den kol D med 1,99. Jeg har indsat formel ex  =SUM(D6*1,99), det virker som det skal men ikke hvis der er tomme linier nederst i arket, så skriver den en fejl #VÆRDI!, og det er da bare for grimt at se på...  Ved kol D og E har jeg brug for en Total for hver af de to kol.
Umiddelbart troede jeg det var lige til..., men på grund af den lange formel for at få udregning i kol D kan jeg ikke bare bruge autosum og ligge alle tal sammen som en total nederst i kol D og E.
Det lyder vist mere kryptisk end det er, men hvis et kvikt hoved kan tyde dette, vil jeg være taknemmelig... mvh Dorte
Avatar billede Hestehat Seniormester
18. november 2016 - 20:55 #3
Hej Dorte,

Vil du bare undgå at excel skrive #VÆRDI! i cellen, kan du gøre det at du bruger funktionen =hvis.fejl. Den kan sørge for at der, hvis formlen returner en fejl eller lignende, skriver noget andet.

Prøv nedenstående og se om ikke det giver det resultat du gerne vil have:

=hvis.fejl(SUM(D6*1,99);"")