Avatar billede TTA Seniormester
30. oktober 2016 - 13:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Internethastighed pludselig sat ned til 0,5 Mbit

Midt i en internetbrowsing (facebook) gik nettet nærmest i stå. Jeg tænkte at det blot var hjemmesiden, der var gået ned, så jeg genstartede Explorer. Men det er internethastigheden, der pludselig er sat ned. Fra 20 Mbit til 0,5 Mbit. Det tager omkring 3-4 minutter, blot at åbne google.com.

Jeg prøvede så at lave internetdeling fra min mobil, så PCen kørte via mobilens internet. Men den er også ramt af nedgangen! Al brug af internet på mobilen er udelukket. Download af apps tager flere timer.

Den opmærksomme læser vil bemærke at jeg har haft dette problem før, og at det løste sig med et par genstarter. Men ikke denne gang. Både mobil og PC er tilbage i 1998, hvad internethastighed angår.

Hvad der også er bemærkelsesværdigt er, at det nu 3. gang det sker. Og 3. gang det sker på en søndag. Min internetudbyder, Oister, afviser at der er nogen problemer. Ifølge 3DK er der heller ingen problemer med driften.

Så problemet må skulle findes i mine enheder. At samme fejl rammer både mobil og PC samtidigt? hvad er sandsynligheden for det!?

Nogen, der har et bud på en løsning??
Avatar billede INK Ekspert
30. oktober 2016 - 14:08 #1
Det skyldes vel, at du har nået maximum forbrug dækket af dit abonnement. Derefter sættes hastigheden ned, men du bliver ikke smidt af.
Avatar billede TTA Seniormester
30. oktober 2016 - 14:18 #2
Ja, det var en nærliggende tanke. Men jeg får altid en mail når jeg har nået 80% af mit forbrug på PCen, og endnu en mail, når hastigheden ér sat ned. Jeg har ikke fået nogen af delene. Og hvad mobilen angår, så har jeg ubegrænset data på den.
Avatar billede INK Ekspert
30. oktober 2016 - 14:32 #3
Jeg kender selvfølgelig ikke dine abonnementer, men det er overraskende, at du skulle have ubegrænset dataforbrug over mobilnet. Ifølge både 3.dk og Oisters hjemmesider er der begrænsninger.
Avatar billede TTA Seniormester
30. oktober 2016 - 15:09 #4
Ikke desto mindre, så har jeg ubegrænset data på min mobiltlf. Et abonnement, som OiSTER da også 2 gange ad bagvejen har forsøgt at ændre. Mht. det mobile bredbånd til PC, så kan jeg se at jeg har brugt 55% af de månedlige 15GB.
Avatar billede INK Ekspert
30. oktober 2016 - 15:28 #5
Så rækker min fantasi ikke. Håber andre kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2016 - 15:37 #6
Har den udbyder ikke en hastighedsmåler, så du kan se, hvor hurtig du downloader?
20Mbit det er da sandelig også en lav hastighed.  Jeg har lige målt min: Yousee:
Upload    28.15Mbit
download 113.99Mbit.
Avatar billede TTA Seniormester
30. oktober 2016 - 16:21 #7
Jeg har prøvet Yousees hastighedsmåler, og den siger:
Download: 0,53 Mbit. Upload 0,27 Mbit

Nu bruger jeg udelukkende mobilt bredbånd (dongle) til min PC, og der har det virket fint med de 20 Mbit.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2016 - 21:18 #8
Det er elendigt, få dig dog noget bedre :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2016 - 10:41 #9
Du burde kunne logge ind på oister's side og se dit forbrug på 'min side' Og hvis det retter sig tirsdag, så er der en forbrugsgrænse. Selvom man har ubegrænset forbrug, så opererer de med et 'fair use'
Avatar billede TTA Seniormester
31. oktober 2016 - 12:28 #10
Hvis jeg skal have noget, der er hurtigere end 20 Mbit, så skal jeg tilbage til løsningen med en router. Jeg har desværre rigtig dårlige erfaringer med routere. Jeg har haft 3 forskellige i løbet af to PC?ers levetid. Og tab af forbindelsen mellem router og PC var hverdagskost, utrolig frustrerende. Så jeg gik over til en mobilt bredbånd med en usb dongle. Hverken hastigheden på 20 Mbit, max forbruget på 15 GB/md. eller prisen på 79 kr./md. har jeg haft noget at udsætte på (før hastigheden pludselig gik ned). Så giver det ingen mening at opgradere til en højere hastighed, flere GB og til en højere pris - når jeg ikke har brug for det.

Det er på mobilen, jeg har ubegrænset forbrug. Jeg bruger max. 2-5 GB om måneden på mobilen. Hvis det skyldes ?fair use?, så forklarer det ikke hvorfor Oister også sænker hastigheden på mit mobile bredbånd, hvor jeg stadig har masser af data til rådighed.

Jeg må vente og se hvilken forklaring Oister kan give mig.
Avatar billede TTA Seniormester
04. november 2016 - 11:42 #11
Oister skrev tilbage til mig. De kunne oplyse at der havde været en mastefejl på netop den mast, der lå tættest på mig, og netop i det tidsrum. Så det må være derfor at både mobil og PC gik i slow-mode!
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 11:46 #12
Nå så er der da håb om, at det bliver bedre :-)