Avatar billede Martin Praktikant
06. november 2016 - 14:09 Der er 5 kommentarer

Forbedring af dårligt trådløst netværk med Linksys EA6300

Mit trådløse netværk dækker ikke hele huset.
Mit WAOO fibernet kommer ind i garagen i den ene ende af huset og min trådløse router er placeret samme sted.
Jeg har et kabel gående fra garagen og ind til stuen midt i huset, og kunne godt tænke mig at flytte den trådløse router ind midt i huset, for at forbedre dækningen.
Men hvad skal jeg så sætte op i garagen, som både har netværksporte og som kan sende internettet videre til den trådløse router i stuen.
Kan en gigabit switch gøre det, eller skal der noget andet udstyr til?
Avatar billede INK Ekspert
06. november 2016 - 17:00 #1
Du skal beholde dit fibermodem i garagen.
Kablet ind i stuen afsluttes med et trådløst access punkt, der kan være en router hvor DHCP serveren er slukket.
Så har du god trådløs dækning i hele huset og kan også anvende kablede forbindelser til eksempelvis smartTV for streaming.
Hvis du anvender en router (DHCP slukket) kan du købe en dual-band i rimelig kvalitet til ca. 800 kr. Et trådløst access point uden kabelstik kan købes for ca. 400 kr.
Avatar billede Martin Praktikant
06. november 2016 - 21:24 #2
Vil det være muligt at lave med en switch? Jeg har nemlig sådan en liggende?
Avatar billede INK Ekspert
06. november 2016 - 21:39 #3
Du kan selvfølgelig anvende en switch i stuen til kablede forbindelser, men den er jo ikke trådløs som jeg har forstået dig. Første boks efter indkommende fiberkabel skal være et modem. Det har din switch næppe, så du kan ikke flytte WAOO boksen. Jeg ved ikke om WAOO har et billigt modem, så du kan installere dette i stedet for den nuværende boks, og så bruge den trådløse i stuen?
Jeg ville anskaffe mig en trådløs dual-band router og så slukke for DHCP serveren.
Det giver en god dækning og muliggør udnyttelse af den sikkert høje hastighed du har i fiber.
Avatar billede Martin Praktikant
07. november 2016 - 06:40 #4
Tak for svaret.
Jeg skrotter ideen med switchen, og følger dit råd
Avatar billede INK Ekspert
07. november 2016 - 12:12 #5
Dejligt du kunne bruge svaret.