Avatar billede Victor94 Praktikant
08. november 2016 - 16:43 Der er 1 kommentar

Periodisk pivelyd og konstant brummen fra højtalere

Hej alle
Vil lige pointere at lyd ikke er min stærkeste side, så i må gerne forklare på et simpelt sprog, hvad der er galt.
Jeg købte tidligere sidste år et sæt højtalere fra KRK, en pladespiller og en microphono pp400 Preamplifier, da jeg gerne ville kunne spille fra både AUX og og pladespilleren. Jeg står dog med det problem, at mine højtalere konstant laver en brummelyd, som man kan høre, når der ikke er lyd i højtalerne. Brummelyden er marginalt højere i venstre højtaler end højre. Samtidig med brummelyden kommer der en gang i mellem en forholdvis høj pivelyd fra højtaleren, som ikke varer meget længere end 30-40 sekunder.
Hvad er problemet?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. november 2016 - 21:04 #1
Hej.

  Din brummen er højst sandsynligt fordi din RIAA-indgang (til pladespilleren) mangler noget ordentlig stel-forbindelse. Der er som regel en "ekstra" ledning på lydkablet fra pladespilleren, der skal forbindes til en stel-skrue på forstærkeren. Dette fordi det er en MEGET lille signal, der dels forstærkes ret kraftigt, hvad der jo gør det følsomt for støj, dels er forstærkningen ikke lineær (Google "RIAA" hvis du gerne vil vide lidt mere om teknikken i en vinylplade, pickup og forstærker).

De bedste hilsner