Avatar billede MortenBoye Juniormester
12. november 2016 - 12:03 Der er 17 kommentarer

Musikanlæg giver stød

Hej alle, jeg har et problem jeg håber I kan hjælpe mig med at løse:

Mit musik/video-anlæg består af min Macbook Pro der tilsluttes en projektor via HDMI og en NAD C3900DD forstærker, der derfra går videre til 2x Dali Helicon 400 og 1x Dali Helicon subwoofer.

Jeg har intet jord i lejlighedens elnet.

Problemet er at udstyret giver mig stød efter et par minutters brug - hvis jeg rører Mac'ens alu-chassis, får jeg stød, da der opbygges en spændingsforskel af en eller anden grund. Det samme sker af og til når jeg rører ved subwooferens (metal) bagplade. Resten er træ/plastic og giver dermed ikke stød.

Men da både Mac'en og subben giver stød, antager jeg at fejlen er systemisk, og ikke isoleret til et fejlbehæftet produkt. Det står på trægulv, og jeg bor på 1. sal, så jeg kan ikke smide et jordkabel ud af vinduet. ;)

Jeg ved intet om el: Hvordan undgår jeg at få stød? Det er ikke nok til at være farligt (antager jeg), men nok til at man får et lidt smertefuld rap over nallerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 12:19 #1
Er du sikker på det kun er fra dit anlæg du får stød?
Hvilket gulvunderlag har du der hvor anlægget står?
Tænker på om du selv oplader statisk elektricitet og aflades når du rører anlæg?
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 13:01 #2
Frostvejr ude giver statisk elektricitet inde.. Ved jeg af smertefuld erfaring ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 13:05 #3
Har du centralvarme og en radiator i nærheden, så kan den typisk jorde anlægget med en stump ledning mellem dem ;)
Avatar billede MortenBoye Juniormester
12. november 2016 - 13:37 #4
#1: Jeg er ikke sikker på det kun er derfra jeg får stød, nej. Det er meget begrænset hvad jeg har af metalgenstande i stuen, såeh. Subben står direkte på trægulv, og Mac'en står på en skænk af træ.

Det ER muligt at det bare er statisk elektricitet, men det er en del mere end hvad jeg normalt ville tilskrive statiske udladninger.

#2: Enig - det handler om luftfugtigheden, men det er også et problem i sommermånederne.

#3: Hvordan fungerer sådan en jorde-process?
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 13:51 #5
# 4. Hvis der er et gammelt centralvarmesystem, så er der typisk jordforbindelse hele vejen igennem.. Og derfor kan det virke som en alm. jordforbindelse.

Når jeg skriver "gammelt central anlæg" så er det fordi at i nyere (evt. ombygget) anlæg er plast ledninger undervejs.. Og så mistes jordforbindelsen MÅSKE ?

Noget andet er.. Hvis du har et HFI relæ. Eller det nyere HPFI relæ ( Mere følsomt ) Så vil det stød du får af anlægget, klart få det relæ til at slå fra. Inden det bliver farligt.

Så en ledning mellem anlæggets stålkabinet, og en radiator KAN aflede statisk elektricitet INDEN det er dig der er jordforbindelsen.

Ellers er et par tykke gummistøvler sagen. ;)

Når du skriver trægulv, så er et ægte ulakeret trægulv bedste værn. MEN et "trægulv" af Laminat ( Fx. Pergo ) kommer man klart i stødet af ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:02 #6
HVIS det er dig der er "synderen".. Altså dig der er "ladet op" statisk. Så får man typisk kun eet stød når anlægget berøres.

Flere stød efter fornyet berøring, KUNNE tyde på at anlægget er synderen.

I princippet ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
12. november 2016 - 14:02 #7
"Ellers er et par tykke gummistøvler sagen. ;)"

Ja, hvis man ønsker at blive opladet, og komme i stødet ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:09 #8
# 7.. Der er meget forskel på rigtige gummistøvler, og så de billige der reelt er af plastik.

Sidstnævnte er de sjoveste ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:09 #9
Gælder også såkaldte "gummisko" ;)
Avatar billede MortenBoye Juniormester
15. november 2016 - 15:08 #10
Tak for alle jeres nyttige input!

Jeg er så småt ved at komme til den konklusion at det må være statisk elektricitet, for jeg får kun stød én gang af gangen. :)

Vil en direkte kontakt fra synderen til fx radiatoren afhjælpe det problem?

...Og hvordan hulen laver man en direkte kontakt fra en bærbar computer til en radiatior? Nogle gode ideer?
Avatar billede Mikael Ekspert
15. november 2016 - 15:28 #11
Problemet er nok mere at det er DIG der er ladet op. ;)

Prøv at aflade dig selv inden du rører den bærbare.

Tag et hurtigt fast greb på en radiator eller en vandhane.

Det støder typisk meget mindre med et fast greb, end forsigtigt med en finger.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2016 - 15:46 #12
Hvis det ikke er dig der er opladet, men computeren så kan man godt jorde computeren.
https://www.youtube.com/watch?v=Lwbt1NlMxc4
Avatar billede Mikael Ekspert
15. november 2016 - 15:59 #13
# 12.. Nu er der netop IKKE jord i lejlighedens kontakter ;) Men metoden med usb forbindelsen kan så anvendes alligevel.

Samme metode i USB stikket som vist.. Der skal så istedet forsøges at forbinde den anden ende af ledningen til fx. en radiator.. Helst et sted på denne uden maling.

Så er der en chance for at det virker.. HVIS centralvarmesystemet HAR jordforbindelse som tidligere nævnt. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2016 - 16:18 #14
Ja uden jord i stik, så burde radiator kunne aflede så du ikke får stød.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. november 2016 - 16:23 #15
En billig og nem metode via usb "fidusen"

Et forlænger usb kabel (han/han) i nødvendig længde.

Den ene ende i den bærbare. Den anden endes UDVENDIGE metal del forbindes til radiatoren.

Jeg har lige målt et tilsvarende USB kabel. Der ER gennemgang/forbindelse mellem begge enders UDVENDIGE metal "stik".

Et kabel koster ikke mange "fedtøre" ;)

https://www.avxperten.dk/usb-kabel-aa/
Avatar billede store-morten Ekspert
15. november 2016 - 16:35 #16
Avatar billede store-morten Ekspert
15. november 2016 - 16:42 #17
Fra link i #16
Senge i sundhedssektoren
Undgå at bruge plastik i sengene, som øger risiko for statisk elektricitet. Er der alligevel plastik, kan man mindske ubehaget ved at sætte tempoet ned. ;-)

Tøj og fodtøj
Syntetisk tøj øger risikoen for at få stød. Tøj af bomuld og uld giver i reglen ikke problemer. Skyllemiddel har antistatiske egenskaber, men påvirker desværre også miljøet i negativ retning.

Generelt kan sko med såler af både læder, gummi og kunststof medføre opladning, men det afhænger af gulvbelægningen.

Det er en god idé at prøve sig frem ved at skifte til sko med en anden type sål. Der kan købes antistatisk fodtøj (ESD), som er udbredt i blandt andet sundhedssektoren. Det virker dog kun, hvis gulvet kan aflede elektriciteten.

Løft fødderne
Løft fødderne, når du går, og let enden, når du skifter position i stolen. Opladningen øges nemlig, når man slæber med fødderne og gnider tøj og stol mod hinanden.