15. november 2016 - 10:47 Der er 12 kommentarer

Router til lejlighed

Jeg bor i en boligblok, og oplever nogle gange at mit netværk hopper af, eller er langsomt.
Jeg har en 50/50 fiber forbindelse fra Waoo, og en Linksys router (ca 2 år gammel). Jeg kører MAC filtrering på alle enhederne i lejligheden. (3 mobiltelefoner, 1 ipad, 2 computere, 1 xbox one med trådet for bindelse)
Det skal lige siges at vi i boligforeningen er underlagt Waoo. Jeg har ændret frekvensbånd og prøvet lidt af hvert.
Det er primært min søn der oplever at signalet er dårligt. Routeren stå i stuen, frit fremme, men der er 2 beton vægge som signalet skal i gennem (ca. 2 m).
Kan en wifi extender være en mulighed, eller skal jeg anskaffe en ny router.
Men hvilken skal man vælge, når man bor i en boligblok  med betonvægge?
Håber nogen kan hjælpe mig :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2016 - 10:51 #1
skift kanal på router
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2016 - 13:09 #2
jeg er på yousee - og har sat en wifi-router med .ac på for at optimere signalstyrke og hastighed http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=BR-6288ACL&pn=Edimax&vare=727371
efter den var installeret så slukkede jeg for wifi på yousee's router, så jeg kun er på edimax.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2016 - 13:13 #3
Og - er du på win10, så gå til store og hent wifi analyzer. Den er gratis, og finder alle wifi i området, og giver forslag til optimal kanal for dit. Både 2,4 og 5ghz.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2016 - 13:18 #4
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. november 2016 - 13:18 #5
Som rasmus64745 siger. Skift kanal.
Det kan være jeres wifi køre på samme kanal som naboens og dermed bekæmper hinanden omkring signalet.
Eventuelt hent Acrylic Wifi for at scanne hvad der er af netværk i nærheden. Der kan du også se hvilke kanaler de forskellige wifi anvender.
15. november 2016 - 17:13 #6
Tak for jeres indput. Jeg vil prøve nogle af jeres forslag ?. Men hvis jeg skulle anskaffe en ny router, hvad kan i så anbefale der er til at komme til for penge? ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2016 - 17:45 #7
router - se #2 320kr - du beholder den gamle overfor waoo, og den nye trækker kun wifi lokalt.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2016 - 18:48 #8
asus RT-N10 den dur også som trådløs som AP
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
17. november 2016 - 14:55 #9
Hej Torben,

Som du selv ved og diverse kommentarer også afspejler er der mange ting der skal skeles til hvis der ønsker en stabilt og hurtigt wifi-løsning (specielt i områder med mange trådløse netværk som typisk medfører stor interferens.

Jeg vil anbefale dig at købe Xclaim Xi-3 - det er et erhvervs produkt, som fungerer og løser mange wifi-udfordringer.
Alternativt (det er ikke så prisbilligt) så køb et Ruckus R310 AP.

Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig for dialog og råd.
Skriv gerne til henning@comasys.dk så kan vi tage tråden op den vej.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. november 2016 - 07:34 #11
Med hensyn til at skifte kanal, mange router skifter selv kanal. Hvis du ser på WiFi analyzer vil du se at dit netværk automatisk allokerer forskellige kanaler.
02. december 2016 - 10:41 #12
Claes57.

Det link du smed i en tidligere kommentar har jeg tjekket, men jeg kan ikke blive helt klog på, hvordan det fungere.
Har været inde og læse en guide omkring det, men er i tvivl om det fungere som en router, eller om jeg kan bruge den på min søns værelse for at forbedre hans internet signal og om den så fungere som en WiFi exetender.
Skal den kables for at kunne bruges, eller kan den køre trådløst via mit eksisterende net i hjemmet.

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=BR-6288ACL&pn=Edimax&vare=727371