Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. november 2016 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Billede fra Nørrebrogade. (Malipuleret ?)

Dette billede skulle være fra 1951. Myldretid. (Ja, det ser man !)

Det er fra Nørrebrogade. Ingen tvivl om det.

Men jeg synes det ser ret manipuleret ud.

1 . De to tårne i baggrunden. Er ikke nogle tårne, som der er nu.
(De kan have været der, dengang?)
Det ene tårn ligner lidt Vor Frelsers Tårn, Christianshavn.
Det andet tårn, ligner Marmorkirken ved Amalienborg.
Altså to tårne, der ligger helt andre steder i byen end for enden af Dr. Louises bro, og lidt længere ud.

2. Sporvognene. Mon der virkelig kørte 8 sporvogne rundt på én gang ?

3. De 6 flag eller er der flere ?
Ja der er 4 flag. To i hver ende af Dronning Loises bro.

4 . Afstanden fra billedes begyndelse. Er Elmegade. Tager man så og kigger ned til, hvor Dr. Loises bro begynder på billedet, så synes jeg der er længere afstand - E det man ser på billedet.

Tja, måske er jeg bare skeptisk.
For jeg har kendt Nørrebrogade i 50'erne og senere.
Er dog godt klar over, at ting ændrer sig. Nye butikker.
Kan ikke huske alle dem man ser. Dog er Handelsbanken rigtig Og Apoteket er rigtigt.

*
Er der nogen, som ved hvor dette billede stammer fra, oprindeligt ?
(Jeg har det fra en FB gruppe, hvor en slog det op)

Kan nogen se om det skulle være manipuleret ?

Ja, det er vel svært at se ?

Uden jeg ved det. Så vil jeg påstå det er et billede, der er sammenklippet af to, måske tre billeder. For at gøre myldretiden optimal.
*
(Ikke Virus !)  Men et billede fra Nørrebrogade. Nørrebro 1951.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15032876_10209534358868924_366544389507779380_n.jpg?oh=0866ee802daad0335d396f446753c689&oe=58C2ECC9
*
Med Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. november 2016 - 13:26 #1
Malipuleret = Manipuleret (I overskriften)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2016 - 14:12 #2
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2016 - 14:20 #3
Ligner tårnet til højre ikke Trinitatis Kirke?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. november 2016 - 14:36 #4
Trinitatis kirke ? Måske. Men det kan man da ikke se, hvis man står ved Elmegade.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. november 2016 - 14:39 #5
Man kan heller ikke se (slet ikke se) de to andre tårne, som jeg nævnte, og som det ikke er, men ligner
Avatar billede jens48 Ekspert
19. november 2016 - 23:31 #6
Jeg er ret sikker på at det ikke er manipuleret. Claus57 henviser til et andet billede som tydeligvis er taget samme dag og fra samme sted og af den samme fotograf. Det er den samme bil, der holder til venstre i billedet på begge billeder, og det andet billede har været offentliggjort i Lars Møllers Bog Da vi var børn Bind 2 1950 - 1965, som udkom i 1987. Dengang havde man ikke mulighed for at manipulere så meget, som du antyder uden det ville kunne ses.
Bogen kan lånes på biblioteket, og den giver muligvis en mere detaljeret kildehenvisning
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. november 2016 - 08:21 #7
Tak for hjælp. Til alle ...