Avatar billede Mikkel Føns Dissing Juniormester
20. november 2016 - 14:36 Der er 2 løsninger

Spolens ren ohms modstand

Ja jeg har en opgave jeg ikke ved helt hvordan jeg løser og min el teori bog er i lastrummet ville spørge om nogle kan hjælpe mig opgaven siger at spolen er viklet af 500 m med 0.4mm diameter kopper og har en selvinduktionskoefficient på 0,12H
hvordan regner jeg den rene ohms modstand i de 500 meter

Undskyld stavefejl men er på mobilen

Tak for alle svarene jeg håber at få
Avatar billede BPA Seniormester
20. november 2016 - 15:27 #1
Se www.bineco.dk/ellert/kobber.htm

kobber specifik modstand ved stuetemperatur = 0.01678 ohm
Dit regnestykke ifølge formlen der er angivet.
500 x 0.01678 : mm2  (kvadrat mm)

Se om det giver mening.
22. november 2016 - 14:30 #2
HEJ,

Da vi her taler om en en REN DC (jævnstrøm) opgave kan du betragte spolen som en trådviklet MODSTAND. Jeg regner med at temperaturen er nogen-lunde konstant.

(Var der tale om AC (Vekslestrøm) var opgaven en anden da du da skal tage hensyn
til inmpedansen ! - men glem dette.)

Min teori bog ligger spredt ud over det ganske land (blev færdig i '89) (brændt til aske da den bklev smidt ud efter års læsning),    så jeg husker ikke formlen, men et opslag i en fysik-bog /elektronik-bog vil kunne give dig formlen.

Kristian