Avatar billede Uvanga Ekspert
21. november 2016 - 05:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

LAN Extender til 230v lysnet. Sikre at signal bliver indenfor bolig.

Der findes mange LAN Extendere der overfører datasignaler via 230volt EL installation. Er man altid sikker på at naboen ikke kan "lytte" med, altså at signalet kun florerer på ens egen lejligheds/bolig El installation?
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 10:55 #1
Ved søgning på nettet finder jeg at nogle fabrikater har kryptering på signal i el-ledningen.
Eksempelvis TP-Link:

"Powerline Security:
128-bit AES
Wireless Security:
WEP, WPA/WPA2, WPA-PSK/WPA2-PSK Encryption"

Der findes en opsætningsvejledning, men man skal nok se sig godt for med de billigste modeller i supermarkederne.
Bruger selv kablede forbindelser i huset, og har ikke praktisk erfaring med nævnte extendere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. november 2016 - 11:15 #2
Tak for info. Jeg lader lige spørgsmålet stå åben for evt. flere kommentarer.
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. november 2016 - 12:36 #3
Du skal normalt være på samme fase i lysnettet for at de virker , så igennem målere ind til naboen er nok muligt
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 12:41 #4
Til #3. Enig, derfor et det vigtigt, at der er kryptering på netsiden som beskrevet ovenfor.
Hvis man blot plugger dem ind og anvender standardnavne og opsætning, så kan "naboen" måske lytte med?
Avatar billede Mikael Ekspert
23. november 2016 - 08:37 #5
# 3  Det er med de nyeste ikke længere et MUST at det er på samme fase i bygningen.

Se denne tråd der dog ikke giver svar på om "naboen" kan udnytte LAN gennem 230 V nettet..

Nogen af disse "dimser" kan give både LAN og wiffi.. Så et must må være at mindst Wiifi krypteres.. Men mon ikke at det også er sikret, at  "deling" af en LAN med naboen kan hindres/ er IKKE muligt ???

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013790
Avatar billede Mikael Ekspert
23. november 2016 - 08:42 #6
PS !!! For at naboen kan udnytte en LAN over elnettet, vil også kræve at naboen som minimum har en ekstra modtager.. Og (sikkert) af samme fabrikat.

Så er man ikke på talefod/ kaffehygge med naboen, så tja ??? ;)